Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 96167,
    "slug": "bezorgde-vaders",
    "nstc": null,
    "title": "Bezorgde vaders",
    "subtitle": "brieven aan onze kinderen geschreven in de schaduwen van morgen",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": "UITGEBREIDE PREVIEW OP: http://www.du21.nl/products.php?category_id=63\n\nTEKST OP ACHTERZIJDE:\n\nOpgegroeid in Schiedam-West, het Utrechtse Lombok of in een 'betere' wijk of stad. Filosoof, wiskundige, historicus of zonder opleiding. Katholiek of athe\u00efst. Progressief of conservatief. Hun bijdragen zijn politiek-historisch, filosofisch, introspectief, direct waardenuitdrukkend of anekdotisch. Heel persoonlijk of wat afstandelijker.\n\nJa, de auteurs van deze bundel en de stukken die ze schreven, vertonen nogal wat verschillen, ook in stijl. \nDe zes mannen hebben echter twee dingen gemeen: ze zijn vader en ze vrezen dat de westerse samenleving voor hun kinderen minder vrij zal zijn. In rechtstreeks aan hen gerichte brieven, leggen ze hun kinderen uit waarom ze zich zorgen maken. \n\nUit Het pak van mevrouw Hollandt:\n   Waarschijnlijk heeft Luc er zelf de grap wel van ingezien. Ik bedoel, de relatie tussen zijn beroep als \u2018handelaar in vlamvatbaar gas\u2019 en zijn idee\u00ebn; verlichting met een kleine letter en Verlichting met een grote. Want zo mogen we zijn idee\u00ebn toch wel noemen: Verlicht. \n\nUit De grens van het dorp:\n   Wij waren de mensen die als eersten racisten werden genoemd, omdat alle Surinamers en Antillianen op weg naar een verhuizing binnen het Koninkrijk, bij ons in de buurt kwamen wonen. Maar ook de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders kwamen onze buurt bevolken. En lang niet iedereen werd daar vreselijk enthousiast van.\n\nUit De parabel waarin wij leven:\n   Je vertelde in de kerk een verhaal over enkele vogels. Er kwam een vreemde vogel bij: een exotische halsbandparkiet, die Fouad heette. Deze werd geaccepteerd in de vogelgemeenschap. Je verwees hiermee naar de immigratieproblematiek. Ik neem aan dat de parkiet stond voor een mohammedaan.\n\nUit Van dode leeuwen en levende jakhalzen:\n   Als donor van inmiddels toch al weer een kleine 30 liter bloed, ga ik me steeds meer ergeren aan het feit dat ik nooit een mohammedaanse mededonor tegenkom. Ik vind het niet prettig om bij mezelf die ergernis vast te stellen. Er is toch ook een ondervertegenwoordiging van jonge mannen en misschien herken ik hem of haar juist niet omdat hij of zij zo goed ge\u00efntegreerd is?\n\n\nUIT de toelichting op de ondertitel 'GESCHREVEN IN DE SCHADUWEN VAN MORGEN'\n\nLang geleden, misschien wel vijftig of zestig jaar, werden wel eens door redenaars, politici, dominees en andere zielenherders, zoals humanisten, de eerste twee zinnen van Huizinga's boek 'In de schaduwen van morgen' aangehaald: \u201cWij leven in een bezeten wereld. En wij weten het\u201d.\n\nDat was dan bedoeld voor de mensen, die dat nog niet wisten en die voor hun zielenheil wakker geschud moesten worden. Tegenwoordig hoef je dat niemand meer te vertellen, want de media maken ons dat oorverdovend duidelijk. \nVroeger waren er \u2018deskundigen\u2019 die met bezweringen de kwade geesten uit bezetenen dreven, dan wel de bezetene in de boeien sloegen, of in een dwangbuis stopten. Nu hebben we daarvoor medicijnen en subtiele behandelingen waardoor de gestoorde geest losgewoeld en uitgebannen, ofwel in orde wordt gebracht. Als 't lukt.\n\nEen bezeten w\u00e9reld is echter moeilijker te behandelen, niet in de boeien te slaan, noch direct met een medicijn te genezen. Maar aan elke behandeling gaat, als deze professioneel is, een diagnose vooraf. Met zijn boek uit 1935 had Huizinga zich aan de diagnose van de actuele Europese cultuur gewaagd. De ondertitel van zijn In de schaduwen van morgen luidt dan ook: Een diagnose van het geestelijk lijden van onzen tijd. \n\nAls historicus had hij hele tijdperken in ogenschouw genomen en naar hun algemene trekken en zin weergegeven. Van de eigen tijd wordt altijd beweerd, dat dat moeilijker is, dat er altijd een zekere distantie in de tijd voor nodig is om de algemene trekken daarvan weer te geven en de zin daaruit te destilleren. Op dat vraagstuk gaan we hier niet in. We kunnen echter wel stellen, dat als een cultuur of een samenleving in een crisis verkeert, dat wil zeggen als het vertrouwde leven...",
    "description": "UITGEBREIDE PREVIEW OP: http://www.du21.nl/products.php?category_id=63\n\nTEKST OP ACHTERZIJDE:\n\nOpgegroeid in Schiedam-West, het Utrechtse Lombok of in een 'betere' wijk of stad. Filosoof, wiskundige, historicus of zonder opleiding. Katholiek of athe\u00efst. Progressief of conservatief. Hun bijdragen zijn politiek-historisch, filosofisch, introspectief, direct waardenuitdrukkend of anekdotisch. Heel persoonlijk of wat afstandelijker.\n\nJa, de auteurs van deze bundel en de stukken die ze schreven, vertonen nogal wat verschillen, ook in stijl. \nDe zes mannen hebben echter twee dingen gemeen: ze zijn vader en ze vrezen dat de westerse samenleving voor hun kinderen minder vrij zal zijn. In rechtstreeks aan hen gerichte brieven, leggen ze hun kinderen uit waarom ze zich zorgen maken. \n\nUit Het pak van mevrouw Hollandt:\n   Waarschijnlijk heeft Luc er zelf de grap wel van ingezien. Ik bedoel, de relatie tussen zijn beroep als \u2018handelaar in vlamvatbaar gas\u2019 en zijn idee\u00ebn; verlichting met een kleine letter en Verlichting met een grote. Want zo mogen we zijn idee\u00ebn toch wel noemen: Verlicht. \n\nUit De grens van het dorp:\n   Wij waren de mensen die als eersten racisten werden genoemd, omdat alle Surinamers en Antillianen op weg naar een verhuizing binnen het Koninkrijk, bij ons in de buurt kwamen wonen. Maar ook de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders kwamen onze buurt bevolken. En lang niet iedereen werd daar vreselijk enthousiast van.\n\nUit De parabel waarin wij leven:\n   Je vertelde in de kerk een verhaal over enkele vogels. Er kwam een vreemde vogel bij: een exotische halsbandparkiet, die Fouad heette. Deze werd geaccepteerd in de vogelgemeenschap. Je verwees hiermee naar de immigratieproblematiek. Ik neem aan dat de parkiet stond voor een mohammedaan.\n\nUit Van dode leeuwen en levende jakhalzen:\n   Als donor van inmiddels toch al weer een kleine 30 liter bloed, ga ik me steeds meer ergeren aan het feit dat ik nooit een mohammedaanse mededonor tegenkom. Ik vind het niet prettig om bij mezelf die ergernis vast te stellen. Er is toch ook een ondervertegenwoordiging van jonge mannen en misschien herken ik hem of haar juist niet omdat hij of zij zo goed ge\u00efntegreerd is?\n\n\nUIT de toelichting op de ondertitel 'GESCHREVEN IN DE SCHADUWEN VAN MORGEN'\n\nLang geleden, misschien wel vijftig of zestig jaar, werden wel eens door redenaars, politici, dominees en andere zielenherders, zoals humanisten, de eerste twee zinnen van Huizinga's boek 'In de schaduwen van morgen' aangehaald: \u201cWij leven in een bezeten wereld. En wij weten het\u201d.\n\nDat was dan bedoeld voor de mensen, die dat nog niet wisten en die voor hun zielenheil wakker geschud moesten worden. Tegenwoordig hoef je dat niemand meer te vertellen, want de media maken ons dat oorverdovend duidelijk. \nVroeger waren er \u2018deskundigen\u2019 die met bezweringen de kwade geesten uit bezetenen dreven, dan wel de bezetene in de boeien sloegen, of in een dwangbuis stopten. Nu hebben we daarvoor medicijnen en subtiele behandelingen waardoor de gestoorde geest losgewoeld en uitgebannen, ofwel in orde wordt gebracht. Als 't lukt.\n\nEen bezeten w\u00e9reld is echter moeilijker te behandelen, niet in de boeien te slaan, noch direct met een medicijn te genezen. Maar aan elke behandeling gaat, als deze professioneel is, een diagnose vooraf. Met zijn boek uit 1935 had Huizinga zich aan de diagnose van de actuele Europese cultuur gewaagd. De ondertitel van zijn In de schaduwen van morgen luidt dan ook: Een diagnose van het geestelijk lijden van onzen tijd. \n\nAls historicus had hij hele tijdperken in ogenschouw genomen en naar hun algemene trekken en zin weergegeven. Van de eigen tijd wordt altijd beweerd, dat dat moeilijker is, dat er altijd een zekere distantie in de tijd voor nodig is om de algemene trekken daarvan weer te geven en de zin daaruit te destilleren. Op dat vraagstuk gaan we hier niet in. We kunnen echter wel stellen, dat als een cultuur of een samenleving in een crisis verkeert, dat wil zeggen als het vertrouwde leven...",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": null,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2011-04-01",
    "publication_date_latest": "2011-04-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789081474047",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T12:35:04+00:00",
    "updated_at": "2025-11-09T00:06:36+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1391,
        "slug": "durf-uitgeverij",
        "name": "Durf Uitgeverij",
        "created_at": "2025-09-19T12:35:03+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T12:35:03+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "320",
            "created_at": "2025-09-19T12:35:04+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T12:35:04+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Bezorgde vaders

brieven aan onze kinderen geschreven in de schaduwen van morgen
ID 96167
Slug bezorgde-vaders
Contributors
Annotation UITGEBREIDE PREVIEW OP: http://www.du21.nl/products.php?category_id=63 TEKST OP ACHTERZIJDE: Opgegroeid in Schiedam-West, het Utrechtse Lombok of in een 'betere' wijk of stad. Filosoof, wiskundige, historicus of zonder opleiding. Katholiek of atheïst. Progressief of conservatief. Hun bijdragen zijn politiek-historisch, filosofisch, introspectief, direct waardenuitdrukkend of anekdotisch. Heel persoonlijk of wat afstandelijker. Ja, de auteurs van deze bundel en de stukken die ze schreven, vertonen nogal wat verschillen, ook in stijl. De zes mannen hebben echter twee dingen gemeen: ze zijn vader en ze vrezen dat de westerse samenleving voor hun kinderen minder vrij zal zijn. In rechtstreeks aan hen gerichte brieven, leggen ze hun kinderen uit waarom ze zich zorgen maken. Uit Het pak van mevrouw Hollandt: Waarschijnlijk heeft Luc er zelf de grap wel van ingezien. Ik bedoel, de relatie tussen zijn beroep als ‘handelaar in vlamvatbaar gas’ en zijn ideeën; verlichting met een kleine letter en Verlichting met een grote. Want zo mogen we zijn ideeën toch wel noemen: Verlicht. Uit De grens van het dorp: Wij waren de mensen die als eersten racisten werden genoemd, omdat alle Surinamers en Antillianen op weg naar een verhuizing binnen het Koninkrijk, bij ons in de buurt kwamen wonen. Maar ook de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders kwamen onze buurt bevolken. En lang niet iedereen werd daar vreselijk enthousiast van. Uit De parabel waarin wij leven: Je vertelde in de kerk een verhaal over enkele vogels. Er kwam een vreemde vogel bij: een exotische halsbandparkiet, die Fouad heette. Deze werd geaccepteerd in de vogelgemeenschap. Je verwees hiermee naar de immigratieproblematiek. Ik neem aan dat de parkiet stond voor een mohammedaan. Uit Van dode leeuwen en levende jakhalzen: Als donor van inmiddels toch al weer een kleine 30 liter bloed, ga ik me steeds meer ergeren aan het feit dat ik nooit een mohammedaanse mededonor tegenkom. Ik vind het niet prettig om bij mezelf die ergernis vast te stellen. Er is toch ook een ondervertegenwoordiging van jonge mannen en misschien herken ik hem of haar juist niet omdat hij of zij zo goed geïntegreerd is? UIT de toelichting op de ondertitel 'GESCHREVEN IN DE SCHADUWEN VAN MORGEN' Lang geleden, misschien wel vijftig of zestig jaar, werden wel eens door redenaars, politici, dominees en andere zielenherders, zoals humanisten, de eerste twee zinnen van Huizinga's boek 'In de schaduwen van morgen' aangehaald: “Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het”. Dat was dan bedoeld voor de mensen, die dat nog niet wisten en die voor hun zielenheil wakker geschud moesten worden. Tegenwoordig hoef je dat niemand meer te vertellen, want de media maken ons dat oorverdovend duidelijk. Vroeger waren er ‘deskundigen’ die met bezweringen de kwade geesten uit bezetenen dreven, dan wel de bezetene in de boeien sloegen, of in een dwangbuis stopten. Nu hebben we daarvoor medicijnen en subtiele behandelingen waardoor de gestoorde geest losgewoeld en uitgebannen, ofwel in orde wordt gebracht. Als 't lukt. Een bezeten wéreld is echter moeilijker te behandelen, niet in de boeien te slaan, noch direct met een medicijn te genezen. Maar aan elke behandeling gaat, als deze professioneel is, een diagnose vooraf. Met zijn boek uit 1935 had Huizinga zich aan de diagnose van de actuele Europese cultuur gewaagd. De ondertitel van zijn In de schaduwen van morgen luidt dan ook: Een diagnose van het geestelijk lijden van onzen tijd. Als historicus had hij hele tijdperken in ogenschouw genomen en naar hun algemene trekken en zin weergegeven. Van de eigen tijd wordt altijd beweerd, dat dat moeilijker is, dat er altijd een zekere distantie in de tijd voor nodig is om de algemene trekken daarvan weer te geven en de zin daaruit te destilleren. Op dat vraagstuk gaan we hier niet in. We kunnen echter wel stellen, dat als een cultuur of een samenleving in een crisis verkeert, dat wil zeggen als het vertrouwde leven...
Description UITGEBREIDE PREVIEW OP: http://www.du21.nl/products.php?category_id=63 TEKST OP ACHTERZIJDE: Opgegroeid in Schiedam-West, het Utrechtse Lombok of in een 'betere' wijk of stad. Filosoof, wiskundige, historicus of zonder opleiding. Katholiek of atheïst. Progressief of conservatief. Hun bijdragen zijn politiek-historisch, filosofisch, introspectief, direct waardenuitdrukkend of anekdotisch. Heel persoonlijk of wat afstandelijker. Ja, de auteurs van deze bundel en de stukken die ze schreven, vertonen nogal wat verschillen, ook in stijl. De zes mannen hebben echter twee dingen gemeen: ze zijn vader en ze vrezen dat de westerse samenleving voor hun kinderen minder vrij zal zijn. In rechtstreeks aan hen gerichte brieven, leggen ze hun kinderen uit waarom ze zich zorgen maken. Uit Het pak van mevrouw Hollandt: Waarschijnlijk heeft Luc er zelf de grap wel van ingezien. Ik bedoel, de relatie tussen zijn beroep als ‘handelaar in vlamvatbaar gas’ en zijn ideeën; verlichting met een kleine letter en Verlichting met een grote. Want zo mogen we zijn ideeën toch wel noemen: Verlicht. Uit De grens van het dorp: Wij waren de mensen die als eersten racisten werden genoemd, omdat alle Surinamers en Antillianen op weg naar een verhuizing binnen het Koninkrijk, bij ons in de buurt kwamen wonen. Maar ook de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders kwamen onze buurt bevolken. En lang niet iedereen werd daar vreselijk enthousiast van. Uit De parabel waarin wij leven: Je vertelde in de kerk een verhaal over enkele vogels. Er kwam een vreemde vogel bij: een exotische halsbandparkiet, die Fouad heette. Deze werd geaccepteerd in de vogelgemeenschap. Je verwees hiermee naar de immigratieproblematiek. Ik neem aan dat de parkiet stond voor een mohammedaan. Uit Van dode leeuwen en levende jakhalzen: Als donor van inmiddels toch al weer een kleine 30 liter bloed, ga ik me steeds meer ergeren aan het feit dat ik nooit een mohammedaanse mededonor tegenkom. Ik vind het niet prettig om bij mezelf die ergernis vast te stellen. Er is toch ook een ondervertegenwoordiging van jonge mannen en misschien herken ik hem of haar juist niet omdat hij of zij zo goed geïntegreerd is? UIT de toelichting op de ondertitel 'GESCHREVEN IN DE SCHADUWEN VAN MORGEN' Lang geleden, misschien wel vijftig of zestig jaar, werden wel eens door redenaars, politici, dominees en andere zielenherders, zoals humanisten, de eerste twee zinnen van Huizinga's boek 'In de schaduwen van morgen' aangehaald: “Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het”. Dat was dan bedoeld voor de mensen, die dat nog niet wisten en die voor hun zielenheil wakker geschud moesten worden. Tegenwoordig hoef je dat niemand meer te vertellen, want de media maken ons dat oorverdovend duidelijk. Vroeger waren er ‘deskundigen’ die met bezweringen de kwade geesten uit bezetenen dreven, dan wel de bezetene in de boeien sloegen, of in een dwangbuis stopten. Nu hebben we daarvoor medicijnen en subtiele behandelingen waardoor de gestoorde geest losgewoeld en uitgebannen, ofwel in orde wordt gebracht. Als 't lukt. Een bezeten wéreld is echter moeilijker te behandelen, niet in de boeien te slaan, noch direct met een medicijn te genezen. Maar aan elke behandeling gaat, als deze professioneel is, een diagnose vooraf. Met zijn boek uit 1935 had Huizinga zich aan de diagnose van de actuele Europese cultuur gewaagd. De ondertitel van zijn In de schaduwen van morgen luidt dan ook: Een diagnose van het geestelijk lijden van onzen tijd. Als historicus had hij hele tijdperken in ogenschouw genomen en naar hun algemene trekken en zin weergegeven. Van de eigen tijd wordt altijd beweerd, dat dat moeilijker is, dat er altijd een zekere distantie in de tijd voor nodig is om de algemene trekken daarvan weer te geven en de zin daaruit te destilleren. Op dat vraagstuk gaan we hier niet in. We kunnen echter wel stellen, dat als een cultuur of een samenleving in een crisis verkeert, dat wil zeggen als het vertrouwde leven...
Bestseller 60
Genres
Subjects
320 Literaire non-fictie algemeen NUR
NSTC
Publisher Durf Uitgeverij
Imprint
Language dut
Page count
Duration
Publication date first 2011-04-01
Publication date latest 2011-04-01
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789081474047 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!