Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 231123,
    "slug": "de-blijde-intrede-van-de-automobiel-in-belgie-1895-1940-donald-weber",
    "nstc": null,
    "title": "De blijde intrede van de automobiel in Belgi\u00eb 1895-1940",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "De blijde intrede van de automobiel in Belgi\u00eb, 1895-1940 vertelt hoe de automobiel op het einde van de negentiende eeuw opduikt en langzaam maar zeker een plaats verovert in de openbare ruimte en in de levens van de Belgen.<p>\r\n\r\nEind 1895 richtten enkele Belgische cyclisten de Automobile Club de Belgique op. Dat was het startschot van het automobieltijdperk in ons land. Tussen 1900 en 1914 steeg het aantal motorvoertuigen van 1000 tot meer dan 13.000 en de confrontaties op de openbare weg namen steeds grimmigere vormen aan. De automobilisten vierden hun snelheidsobsessie bot op onaangepaste wegen, te midden van nog minder aangepaste, traditionele weggebruikers. Dat veroorzaakte ongevallen en een algemene sfeer van angst, verontwaardiging en geweld. Na de Eerste Wereldoorlog brak de automobiel door en werden motorvoertuigen het dominante transportmiddel op de weg. <p>\r\n\r\nDe Belgische regering achtte motorisering goed voor de economie en de algemene welvaart, en vond dat die dus steun verdiende. Maar de uitdagingen veranderden snel: de verkeersongevallen namen toe en werden een algemeen maatschappelijk probleem. Vanaf het einde van de jaren 1920 werden de wegen aangepast aan de normen van het gemotoriseerde verkeer en voorzien van nieuwe verkeerstoestellen en verkeersborden. Veiligheid was daarbij echter nauwelijks een bekommernis, effici\u00ebntie gold als de meetwaarde van een succesvol verkeersbeleid. <p>\r\n\r\nDe blijde intrede van de automobiel in Belgi\u00eb, 1895-1940 vertelt een breed en vaak anekdotisch verhaal over West-Vlaamse stoomwagens aan het Chinese hof, de doodscultuur van automobilisten en eenrichtingsverkeer voor voetgangers in Brussel. Dit werk is gebaseerd op origineel onderzoek en beschrijft voor het eerst de vroegste geschiedenis van de automobilisering van de Belgische samenleving. De bezwaren en vaak verhitte debatten van de tijdgenoten over autovrije wegen, al dan niet ingebouwde snelheidsremmers, openbare ondergrondse parkeergarages \u2026, klinken daarbij vaak verrassend actueel. <p><br />Historicus <b>Donald Weber</b> is als wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan Amsab-Instituut voor Sociale Geschiedenis (Gent). Hij is auteur van onder meer <i>Homo Criminalis. Belgische parlementsleden over misdaad en strafrecht, 1830-1940</i> (1997) en coredacteur van <i>Inside outside. Past and future of the Anti-globalization Movement</i> (2006). In 2008 promoveerde hij aan de Universiteit Gent met een onderzoek dat aan de basis ligt van deze publicatie.\r\n\r\n\r\n",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": null,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2010-10-14",
    "publication_date_latest": "2010-10-14",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789038216591",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T12:55:29+00:00",
    "updated_at": "2025-11-04T00:16:50+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1154,
        "slug": "academia-press",
        "name": "Academia Press",
        "created_at": "2025-09-19T12:31:51+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:07+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 132983,
            "slug": "donald-weber",
            "key_names": "Weber",
            "names_before_key": "Donald",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "600",
            "created_at": "2025-09-19T12:55:29+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T12:55:29+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

De blijde intrede van de automobiel in België 1895-1940

ID 231123
Slug de-blijde-intrede-van-de-automobiel-in-belgie-1895-1940-donald-weber
Contributors
Author : Donald Weber
Annotation
Description De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt hoe de automobiel op het einde van de negentiende eeuw opduikt en langzaam maar zeker een plaats verovert in de openbare ruimte en in de levens van de Belgen.<p> Eind 1895 richtten enkele Belgische cyclisten de Automobile Club de Belgique op. Dat was het startschot van het automobieltijdperk in ons land. Tussen 1900 en 1914 steeg het aantal motorvoertuigen van 1000 tot meer dan 13.000 en de confrontaties op de openbare weg namen steeds grimmigere vormen aan. De automobilisten vierden hun snelheidsobsessie bot op onaangepaste wegen, te midden van nog minder aangepaste, traditionele weggebruikers. Dat veroorzaakte ongevallen en een algemene sfeer van angst, verontwaardiging en geweld. Na de Eerste Wereldoorlog brak de automobiel door en werden motorvoertuigen het dominante transportmiddel op de weg. <p> De Belgische regering achtte motorisering goed voor de economie en de algemene welvaart, en vond dat die dus steun verdiende. Maar de uitdagingen veranderden snel: de verkeersongevallen namen toe en werden een algemeen maatschappelijk probleem. Vanaf het einde van de jaren 1920 werden de wegen aangepast aan de normen van het gemotoriseerde verkeer en voorzien van nieuwe verkeerstoestellen en verkeersborden. Veiligheid was daarbij echter nauwelijks een bekommernis, efficiëntie gold als de meetwaarde van een succesvol verkeersbeleid. <p> De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt een breed en vaak anekdotisch verhaal over West-Vlaamse stoomwagens aan het Chinese hof, de doodscultuur van automobilisten en eenrichtingsverkeer voor voetgangers in Brussel. Dit werk is gebaseerd op origineel onderzoek en beschrijft voor het eerst de vroegste geschiedenis van de automobilisering van de Belgische samenleving. De bezwaren en vaak verhitte debatten van de tijdgenoten over autovrije wegen, al dan niet ingebouwde snelheidsremmers, openbare ondergrondse parkeergarages …, klinken daarbij vaak verrassend actueel. <p><br />Historicus <b>Donald Weber</b> is als wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan Amsab-Instituut voor Sociale Geschiedenis (Gent). Hij is auteur van onder meer <i>Homo Criminalis. Belgische parlementsleden over misdaad en strafrecht, 1830-1940</i> (1997) en coredacteur van <i>Inside outside. Past and future of the Anti-globalization Movement</i> (2006). In 2008 promoveerde hij aan de Universiteit Gent met een onderzoek dat aan de basis ligt van deze publicatie.
Genres
Subjects
600 Non-fictie informatief/professioneel algemeen NUR
NSTC
Publisher Academia Press
Imprint
Language dut
Page count
Duration
Publication date first 2010-10-14
Publication date latest 2010-10-14
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789038216591 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!