{
"id": 270495,
"slug": "de-methode-kids-skills-ben-furman",
"nstc": null,
"title": "De methode kids' skills",
"subtitle": "op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen",
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": null,
"description": "Kids\u2019 Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat \u00e9\u00e9n heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.<br />Kids\u2019 Skills geeft kinderen of ouders niet de schuld van problemen. En het neemt ook niet de behoefte weg aan deskundige hulpverleners voor kinderen. Het stelt wel traditionele opvattingen over de rol van \u2018deskundigen\u2019 ter discussie.<br />De 15 eenvoudige stappen waaruit de methode van Kids\u2019 Skills bestaat maken duidelijk hoe je problemen in vaardigheden kunt omzetten. Door deze praktische stappen ontstaat een dynamische, speelse samenwerking tussen verzorger en kind. Deze methode nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van vaardigheden en het zoeken van oplossingen.<br />Ben Furman is psychiater en psychotherapeut en een zeer productief schrijver; zijn boeken zijn over de hele wereld vertaald. Hij is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. Ben is degene die Kids\u2019 Skills, een innovatieve methode voor het werken met kinderen, heeft bedacht. Hij treedt internationaal op als docent en deskundige op het gebied van oplossingsgerichte therapie, probleemoplossen, kindervraagstukken, teamontwikkeling, systeemdenken en persoonlijke ontwikkeling. Kijk voor meer informatie over Kids' Skills ook eens op de website www.kidsskills.org/Dutch. <br />Wilt u een cursus 'Kids' Skills' volgen? Bel dan Caroline Beumer van BrandNewWay (tel. 023 537 12 30). De cursus die zij geeft is bedoeld voor leerkrachten \u00e9n ouders. <br />Inhoud (verkort)<br />Inhoud<br />Voorwoord door Michael Durrant<br />Hoe kun je dit boek gebruiken?<br />Een handleiding voor de methode van Kids\u2019 Skills<br />Een inleiding in oplossingsgerichte voorlichting en therapie met kinderen<br />Een verzameling goede idee\u00ebn voor het opvoeden en grootbrengen van kinderen<br />Wat is Kids\u2019 Skills?<br />Problemen vertalen in vaardigheden<br />Motivatie opbouwen<br />De vaardigheid oefenen<br />Het leren versterken<br />Het ontstaan van Kids\u2019 Skills<br />De doelen<br />Kids\u2019 Skills wordt volwassen<br />Kids\u2019 Skills vereist een nieuwe manier van denken<br />De 15 stappen<br />Stap 1 Problemen vertalen in vaardigheden<br />Problemen pellen \u2013 de vaardigheid zoeken die achter het probleem schuilgaat<br />Als een kind meerdere problemen heeft<br />Complexe problemen opsplitsen<br />Iets kunnen is niet hetzelfde als ergens mee ophouden<br />Van niet naar wel<br />Stap 2 Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden<br />Tip 1 Breng Kids\u2019 Skills in praktijk met een groep kinderen<br />Tip 2 Praat in termen van \u2018we\u2019 in plaats van \u2018ik\u2019 als je een vaardigheid voorstelt<br />Tip 3 Onderhandel met het kind<br />Tip 4 Laat kinderen elkaar helpen zoeken naar de vaardigheden die zij moeten leren<br />Stap 3 De voordelen van een vaardigheid onderzoeken<br />Motivatie \u2013 waaruit bestaat dat?<br />Wat betekent \u2018voordeel\u2019?<br />Iedereen kan een bijdrage leveren<br />Stap 4 De vaardigheid een naam geven<br />Kinderen ontlenen namen aan helden<br />Stap 5 Een totemfiguur kiezen<br />De totemfiguur beschrijven<br />Hoe helpt de totemfiguur het kind?<br />Stap 6 Supporters werven<br />Wie kunnen er supporter worden?<br />Hoe vraagt het kind iemand om supporter te worden?<br />Stap 7 Meer zelfvertrouwen geven<br />Hoe je kinderen meer zelfvertrouwen kunt geven<br />Hoe je goede redenen kunt aanvoeren waarom je er vertrouwen in hebt<br />Stap 8 Plannen maken om het te vieren<br />Wat is \u2018vieren\u2019?<br />Iets vieren met een grote groep kinderen<br />Als een kind het niet wil vieren<br />Ook oudere kinderen vinden het leuk om iets te vieren<br />Stap 9 De vaardigheid omschrijven<br />Laat eens zien hoe je het gaat doen<br />Laten we het eens proberen<br />Stap 10 Naar buiten treden<br />Het is vee...",
"additional_content": null,
"bestseller_60": null,
"imprint": null,
"language_code": "dut",
"original_language_code": null,
"page_count": 160,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": "2011-12-08",
"publication_date_latest": "2011-12-08",
"cover_url": null,
"editions": [
{
"isbn": "9789024417452",
"product_form": "BC"
}
],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"created_at": "2025-09-19T13:05:21+00:00",
"updated_at": "2025-11-12T00:20:48+00:00",
"publisher": {
"id": 1930,
"slug": "uitgeverij-pica",
"name": "Uitgeverij Pica",
"created_at": "2025-09-19T12:42:53+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T15:12:30+00:00"
},
"contributors": [
{
"id": 158557,
"slug": "ben-furman-2",
"key_names": "Furman",
"names_before_key": "Ben",
"prefix_to_key": null,
"contributor_role": "A01",
"readable_contributor_role": "Author"
}
],
"genres": [],
"subjects": [
{
"scheme_identifier": "32",
"scheme_version": null,
"main_subject": false,
"subject_code": "770",
"created_at": "2025-09-19T13:05:21+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T13:05:21+00:00"
}
],
"tags": [],
"campaigns": []
}