Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 427133,
    "slug": "de-ontdekking-van-het-speciale-kind-annemieke-van-drenth",
    "nstc": null,
    "title": "De ontdekking van het speciale kind",
    "subtitle": "Over de negentiende-eeuwse Idiotenschool van dominee Van Koetsveld",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Annemieke van Drenth onderzoekt aan de hand van de geschiedenis van de Haagse Idiotenschool hoe speciale kinderen in de loop van de negentiende eeuw ontdekt werden. Dominee Cornelis E. van Koetsveld richtte deze eerste school voor speciaal onderwijs op met steun van de zeer betrokken koningin Sophie. Kinderen die niet mee konden komen in het gewone lager onderwijs werden er onder de noemer \u2018idioot\u2019 opgenomen. Idiotisme werd niet langer als ziekte gezien, maar als stagnatie in de kinderlijke ontwikkeling. Prikkeling van de zintuigen moest de innerlijke wereld van het kind doen ontwaken. Erkenning van idiotisme als sociaal syndroom maakte speciale kinderen tot object van zorg. Met veel geduld werden hen basale zaken aangeleerd. De groeiende aandacht voor speciale kinderen onderstreepte niet alleen de idee van normaliteit, maar stimuleerde ook het verlangen om \u00e1lle kinderen te onderwijzen. De consequenties daarvan zien we tot op de dag van vandaag terug in ons schoolsysteem.",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": null,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2022-05-02",
    "publication_date_latest": "2022-06-10",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789048556540",
            "product_form": "EA"
        },
        {
            "isbn": "9789463724586",
            "product_form": "BB"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:46:53+00:00",
    "updated_at": "2025-10-31T00:35:57+00:00",
    "publisher": {
        "id": 6515,
        "slug": "amsterdam-university-press",
        "name": "Amsterdam University Press",
        "created_at": "2025-09-19T13:38:07+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:47+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 262624,
            "slug": "annemieke-van-drenth",
            "key_names": "Drenth",
            "names_before_key": "Annemieke",
            "prefix_to_key": "van",
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "694",
            "created_at": "2025-09-19T13:46:53+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:46:53+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

De ontdekking van het speciale kind

Over de negentiende-eeuwse Idiotenschool van dominee Van Koetsveld
ID 427133
Slug de-ontdekking-van-het-speciale-kind-annemieke-van-drenth
Contributors
Author : Annemieke van Drenth
Annotation
Description Annemieke van Drenth onderzoekt aan de hand van de geschiedenis van de Haagse Idiotenschool hoe speciale kinderen in de loop van de negentiende eeuw ontdekt werden. Dominee Cornelis E. van Koetsveld richtte deze eerste school voor speciaal onderwijs op met steun van de zeer betrokken koningin Sophie. Kinderen die niet mee konden komen in het gewone lager onderwijs werden er onder de noemer ‘idioot’ opgenomen. Idiotisme werd niet langer als ziekte gezien, maar als stagnatie in de kinderlijke ontwikkeling. Prikkeling van de zintuigen moest de innerlijke wereld van het kind doen ontwaken. Erkenning van idiotisme als sociaal syndroom maakte speciale kinderen tot object van zorg. Met veel geduld werden hen basale zaken aangeleerd. De groeiende aandacht voor speciale kinderen onderstreepte niet alleen de idee van normaliteit, maar stimuleerde ook het verlangen om álle kinderen te onderwijzen. De consequenties daarvan zien we tot op de dag van vandaag terug in ons schoolsysteem.
Genres
Subjects
694 Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis NUR
NSTC
Publisher Amsterdam University Press
Imprint
Language dut
Page count
Duration
Publication date first 2022-05-02
Publication date latest 2022-06-10
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789048556540 (EA)
  • ISBN: 9789463724586 (BB)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!