Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 305992,
    "slug": "de-opvoedparadox-alison-gopnik",
    "nstc": null,
    "title": "De opvoedparadox",
    "subtitle": "over de ouder als tuinman of timmerman",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "<p>Ontwikkelingspsycholoog en filosoof Alison Gopnik prikt de mythe van een 'goede opvoeding' door, en maakt duidelijk waarom de huidige opvatting over ouderschap volkomen verkeerd is.<br />Een ouder zou moeten zijn als een tuinman die een optimale en beschermde voedingsbodem cre&euml;ert om planten te laten bloeien en niet als een timmerman die aan de hand van een bouwtekening een product maakt.<br />Gopnik laat ziet dat het belangrijk is dat kinderen goede zorg krijgen, maar ze niet te vormen volgens bepaalde opvoedmethodes. Kinderen zijn nu eenmaal speels en fantasievol, chaotisch en onvoorspelbaar. En ze zichzelf: anders dan hun ouders of andere kinderen. <br />Daarbij past een afwisselende kindertijd zonder al te strakke regels, waarin kinderen creatief en veerkrachtig kunnen worden en leren om problemen zelf op te lossen, en zo te overleven in een onvoorspelbare wereld.<br />Alison Gopnik is hoogleraar psychologie en filosofie aan de University of California in Berkeley. Ze is een internationaal vooraanstaand onderzoeker op het gebied van het leren en de ontwikkeling van kinderen. Eerder verscheen van haar bij Nieuwezijds De kleine filosoof. </p>",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": null,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2017-03-15",
    "publication_date_latest": "2017-03-15",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789057123139",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:14:38+00:00",
    "updated_at": "2025-11-01T00:24:43+00:00",
    "publisher": {
        "id": 334,
        "slug": "uitgeverij-nieuwezijds-bv",
        "name": "Uitgeverij Nieuwezijds b.v.",
        "created_at": "2025-09-19T12:32:31+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:11:57+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 181940,
            "slug": "alison-gopnik-2",
            "key_names": "GOPNIK",
            "names_before_key": "ALISON",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "770",
            "created_at": "2025-09-19T13:14:38+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:14:38+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

De opvoedparadox

over de ouder als tuinman of timmerman
ID 305992
Slug de-opvoedparadox-alison-gopnik
Contributors
Author : ALISON GOPNIK
Annotation
Description <p>Ontwikkelingspsycholoog en filosoof Alison Gopnik prikt de mythe van een 'goede opvoeding' door, en maakt duidelijk waarom de huidige opvatting over ouderschap volkomen verkeerd is.<br />Een ouder zou moeten zijn als een tuinman die een optimale en beschermde voedingsbodem cre&euml;ert om planten te laten bloeien en niet als een timmerman die aan de hand van een bouwtekening een product maakt.<br />Gopnik laat ziet dat het belangrijk is dat kinderen goede zorg krijgen, maar ze niet te vormen volgens bepaalde opvoedmethodes. Kinderen zijn nu eenmaal speels en fantasievol, chaotisch en onvoorspelbaar. En ze zichzelf: anders dan hun ouders of andere kinderen. <br />Daarbij past een afwisselende kindertijd zonder al te strakke regels, waarin kinderen creatief en veerkrachtig kunnen worden en leren om problemen zelf op te lossen, en zo te overleven in een onvoorspelbare wereld.<br />Alison Gopnik is hoogleraar psychologie en filosofie aan de University of California in Berkeley. Ze is een internationaal vooraanstaand onderzoeker op het gebied van het leren en de ontwikkeling van kinderen. Eerder verscheen van haar bij Nieuwezijds De kleine filosoof. </p>
Genres
Subjects
770 Psychologie algemeen NUR
NSTC
Publisher Uitgeverij Nieuwezijds b.v.
Imprint
Language dut
Page count
Duration
Publication date first 2017-03-15
Publication date latest 2017-03-15
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789057123139 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!