Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 498840,
    "slug": "de-plaatsbekleder-rolf-hochhuth",
    "nstc": null,
    "title": "De plaatsbekleder",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Hochhuts meest bekende toneelstuk is het controversi\u00eble 'De plaatsbekleder' uit 1963, een aanklacht tegen paus Pius XII die zweeg over de Jodenvervolging en de Holocaust, naar verluidt om de neutrale rol van de Rooms-katholieke kerk niet in gevaar te brengen en om anti-nazi activiteiten niet te belemmeren. Het op historische documenten gebaseerde 'De plaatsbekleder' gaat over de dubieuze keuze voor het zogenaamd minst kwade, over verantwoordelijkheid en schuld. Toneel van belang, nu nog, zelfs waar de historiciteit hier en daar dubieus is. Doorwrocht en vol eindeloos gedelibereer \u2013 maar over zaken die ertoe doen. En moedig, niet alleen vanwege de frontale aanval op een onaantastbaar geachte orde, maar ook vanwege de vorm: het laatste bedrijf speelt in Auschwitz. Dat stuitte op veel weerstand, niet verwonderlijk in een tijd waarin Adorno\u2019s stelling dat het barbaars is om na Auschwitz nog literatuur te schrijven, nog nadreunde. Rolf Hochhuth wil de historische werkelijkheid tonen maar niet in dorre geschiedschrijving vervallen. Hij kiest daarvoor het treurspel, inclusief de daarbij passende versvorm \u2013 die hij overigens eigenzinnig aanwendt. Zijn activistische vermenging van feit en interpretatie leidt tot een overtuigende werkelijkheid.\nDe filmrechten werden snel verkocht, al kwam het pas in 2002 tot een verfilming, door Constantin Costa-Gavras, onder de titel 'Amen'. De film is een indrukwekkend historisch drama, waarin de nadruk ligt op intellectuele moed en beredeneerde lafheid. Zeker in de huidige herdenkingstijden blijft Hochhuths werk relevant, net als de hamvraag: in hoeverre zijn mensen zelf verantwoordelijk voor hun daden? Wat is moed? Wie is laf? Bij Rolf Hochhuth is het menselijke tekort politiek van aard.",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 315,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "1964-01-01",
    "publication_date_latest": "1964-01-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T14:35:45+00:00",
    "updated_at": "2025-11-07T00:42:27+00:00",
    "publisher": {
        "id": 9070,
        "slug": "contact-2",
        "name": "Contact",
        "created_at": "2025-09-19T12:26:56+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T14:54:02+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 309647,
            "slug": "gerrit-kouwenaar-2",
            "key_names": "Kouwenaar",
            "names_before_key": "Gerrit",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "B06",
            "readable_contributor_role": "Translator"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

De plaatsbekleder

ID 498840
Slug de-plaatsbekleder-rolf-hochhuth
Contributors
Translator : Gerrit Kouwenaar
Annotation
Description Hochhuts meest bekende toneelstuk is het controversiële 'De plaatsbekleder' uit 1963, een aanklacht tegen paus Pius XII die zweeg over de Jodenvervolging en de Holocaust, naar verluidt om de neutrale rol van de Rooms-katholieke kerk niet in gevaar te brengen en om anti-nazi activiteiten niet te belemmeren. Het op historische documenten gebaseerde 'De plaatsbekleder' gaat over de dubieuze keuze voor het zogenaamd minst kwade, over verantwoordelijkheid en schuld. Toneel van belang, nu nog, zelfs waar de historiciteit hier en daar dubieus is. Doorwrocht en vol eindeloos gedelibereer – maar over zaken die ertoe doen. En moedig, niet alleen vanwege de frontale aanval op een onaantastbaar geachte orde, maar ook vanwege de vorm: het laatste bedrijf speelt in Auschwitz. Dat stuitte op veel weerstand, niet verwonderlijk in een tijd waarin Adorno’s stelling dat het barbaars is om na Auschwitz nog literatuur te schrijven, nog nadreunde. Rolf Hochhuth wil de historische werkelijkheid tonen maar niet in dorre geschiedschrijving vervallen. Hij kiest daarvoor het treurspel, inclusief de daarbij passende versvorm – die hij overigens eigenzinnig aanwendt. Zijn activistische vermenging van feit en interpretatie leidt tot een overtuigende werkelijkheid. De filmrechten werden snel verkocht, al kwam het pas in 2002 tot een verfilming, door Constantin Costa-Gavras, onder de titel 'Amen'. De film is een indrukwekkend historisch drama, waarin de nadruk ligt op intellectuele moed en beredeneerde lafheid. Zeker in de huidige herdenkingstijden blijft Hochhuths werk relevant, net als de hamvraag: in hoeverre zijn mensen zelf verantwoordelijk voor hun daden? Wat is moed? Wie is laf? Bij Rolf Hochhuth is het menselijke tekort politiek van aard.
Bestseller 60
Genres
Subjects No subjects available
NSTC
Publisher Contact
Imprint
Language dut
Page count 315
Duration
Publication date first 1964-01-01
Publication date latest 1964-01-01
Cover URL
Editions No editions available

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!