Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 271352,
    "slug": "de-toekomst-van-de-levensbeschouwelijke-vakken",
    "nstc": null,
    "title": "De toekomst van de levensbeschouwelijke vakken",
    "subtitle": "de eerste stappen naar de gelijkberechtiging: 50 jaar schoolpact",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "De toekomst van de levensbeschouwelijke vakken biedt een retrospectieve van het vrijzinnig-humanistisch levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen, waarbij ook \u2018over de grens\u2019 gekeken wordt naar de Franse Gemeenschap en naar andere Europese landen. De bundel werd samengesteld door het RIBZ (Raad voor Inspectie en Begeleiding niet-confessionele Zedenleer), in samenwerking met UVV (Unie Vrijzinnige Verenigingen), naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van het Schoolpact (1959).\r\n\r\nDe samenstellers laten verschillende stemmen aan het woord in de analyses van en reflecties over het principe van de scheiding tussen kerk en staat en de publieke financiering van de levensbeschouwelijke vakken binnen het officieel onderwijs. Zij willen een toekomstbeeld schetsen van het levensbeschouwelijk onderwijs, waarbij \u2013 in plaats van een hervorming tot een neutraal, nietszeggend vak voor alle leerlingen in alle netten \u2013 wordt voortgegaan op de weg van het Schoolpact, van pacificatie over wederzijds begrip naar dialoog tussen de erkende levensbeschouwingen. \r\n\r\nDe levensbeschouwelijke vakken hebben immers veel te bieden. Door de inhoud, de methodologische aanpak en de specifieke benadering van de leerlingen, dragen de lessen volgens algemeen secretaris van het RIBZ Luc Devuyst bij tot het cre\u00ebren van een pluralistischer en verdraagzamer maatschappij. En voor inspecteur-adviseur co\u00f6rdinator NCZ Eddy Borms kan de toekomst er een zijn van een dialoog tussen levensbeschouwingen als wat verworven is niet opnieuw wordt teruggeschroefd, zodat de vrijzinnig-humanistische levensbeschouwing zonder zich bedreigd te voelen de andere levensbeschouwingen tegemoet kan gaan.\r\n",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 168,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2011-01-20",
    "publication_date_latest": "2011-01-20",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789054878384",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:05:34+00:00",
    "updated_at": "2025-11-03T00:20:51+00:00",
    "publisher": {
        "id": 301,
        "slug": "academic-scientific-publishers",
        "name": "Academic & Scientific publishers",
        "created_at": "2025-09-19T12:29:06+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:40+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "740",
            "created_at": "2025-09-19T13:05:34+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:05:34+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

De toekomst van de levensbeschouwelijke vakken

de eerste stappen naar de gelijkberechtiging: 50 jaar schoolpact
ID 271352
Slug de-toekomst-van-de-levensbeschouwelijke-vakken
Contributors
Annotation
Description De toekomst van de levensbeschouwelijke vakken biedt een retrospectieve van het vrijzinnig-humanistisch levensbeschouwelijk onderwijs in Vlaanderen, waarbij ook ‘over de grens’ gekeken wordt naar de Franse Gemeenschap en naar andere Europese landen. De bundel werd samengesteld door het RIBZ (Raad voor Inspectie en Begeleiding niet-confessionele Zedenleer), in samenwerking met UVV (Unie Vrijzinnige Verenigingen), naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van het Schoolpact (1959). De samenstellers laten verschillende stemmen aan het woord in de analyses van en reflecties over het principe van de scheiding tussen kerk en staat en de publieke financiering van de levensbeschouwelijke vakken binnen het officieel onderwijs. Zij willen een toekomstbeeld schetsen van het levensbeschouwelijk onderwijs, waarbij – in plaats van een hervorming tot een neutraal, nietszeggend vak voor alle leerlingen in alle netten – wordt voortgegaan op de weg van het Schoolpact, van pacificatie over wederzijds begrip naar dialoog tussen de erkende levensbeschouwingen. De levensbeschouwelijke vakken hebben immers veel te bieden. Door de inhoud, de methodologische aanpak en de specifieke benadering van de leerlingen, dragen de lessen volgens algemeen secretaris van het RIBZ Luc Devuyst bij tot het creëren van een pluralistischer en verdraagzamer maatschappij. En voor inspecteur-adviseur coördinator NCZ Eddy Borms kan de toekomst er een zijn van een dialoog tussen levensbeschouwingen als wat verworven is niet opnieuw wordt teruggeschroefd, zodat de vrijzinnig-humanistische levensbeschouwing zonder zich bedreigd te voelen de andere levensbeschouwingen tegemoet kan gaan.
Genres
Subjects
740 Mens en maatschappij algemeen NUR
NSTC
Publisher Academic & Scientific publishers
Imprint
Language dut
Page count 168
Duration
Publication date first 2011-01-20
Publication date latest 2011-01-20
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789054878384 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!