Unbidan
Acme Inc.
An error occurred
  • Request ist not authorized. Maybe your session has been expired. Please log in again.
            {
    "id": 520917,
    "slug": "denken-en-dialogeren-over-identiteit-karel-van-nieuwenhuyse",
    "nstc": null,
    "title": "Denken en dialogeren over identiteit",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": "Identiteit ontrafeld: concrete handvatten voor de lessen geschiedenis, Nederlands en cultuur- en maatschappijwetenschappen",
    "description": "<p>Identiteit staat centraal in het maatschappelijke debat van de 21ste eeuw, de \u2018eeuw van identiteit\u2019. Het begrip \u2018identiteit\u2019 is echter een vlag die vele ladingen dekt. Het wordt op uiteenlopende manieren gebruikt, zowel in het dagelijkse taalgebruik als in het wetenschappelijke discours, waardoor een eenduidige definitie ontbreekt. Bovendien is er een gebrek aan een adequaat begrippenkader om op een accurate manier over identiteit te spreken. Nochtans is daar urgent behoefte aan, zeker in het onderwijs, waar \u2018identiteit\u2019 een prominente plaats inneemt binnen de minimumdoelen voor het basis- en secundair onderwijs. Deze publicatie biedt wetenschappelijke inzichten in het concept \u2018identiteit\u2019 en vertaalt deze naar de klaspraktijk. Ze is niet bedoeld als een \u2018activistisch\u2019 werk, noch om specifieke visies of identiteiten te bevoordelen. Wel reikt ze een instrumentarium en vocabularium aan waarmee leerkrachten en leerlingen op een analytisch scherpe en genuanceerde manier kunnen nadenken over identiteit en hierover in dialoog kunnen gaan.</p><p><strong>Karel Van Nieuwenhuyse</strong> is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoekseenheid geschiedenis KU Leuven, en verantwoordelijk voor de vakdidactiek en geschiedenis en PAV van educatieve master in de cultuurwetenschappen.<br><strong>Bauke Verbergt</strong> is leerkracht geschiedenis en sociale wetenschappen in het secundair onderwijs en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.<br><strong>Greet Vermeiren</strong> is leerkracht geschiedenis en humane wetenschappen in het secundair onderwijs, OKAN-leerkracht en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.<br><strong>Ellen Claes</strong> is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoeksgroep Verkiezingen en Democratie KU Leuven, en binnen de educatieve master maatschappijwetenschappen verantwoordelijk voor de vakdidactieken maatschappijwetenschappen en burgerschap.</p>",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": null,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2025-11-24",
    "publication_date_latest": "2025-11-24",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789461666901",
            "product_form": "EA"
        },
        {
            "isbn": "9789461666918",
            "product_form": "EA"
        },
        {
            "isbn": "9789462704879",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T14:40:13+00:00",
    "updated_at": "2025-10-30T00:44:04+00:00",
    "publisher": {
        "id": 6533,
        "slug": "universitaire-pers-leuven-2",
        "name": "Universitaire Pers Leuven",
        "created_at": "2025-09-19T13:40:39+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:40+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 320252,
            "slug": "karel-van-nieuwenhuyse-2",
            "key_names": "Nieuwenhuyse",
            "names_before_key": "Karel",
            "prefix_to_key": "Van",
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 320253,
            "slug": "bauke-verbergt",
            "key_names": "Verbergt",
            "names_before_key": "Bauke",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 320254,
            "slug": "greet-vermeiren",
            "key_names": "Vermeiren",
            "names_before_key": "Greet",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 320255,
            "slug": "ellen-claes",
            "key_names": "Claes",
            "names_before_key": "Ellen",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "680",
            "created_at": "2025-09-19T14:40:13+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T14:40:13+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

Denken en dialogeren over identiteit

ID 520917
Slug denken-en-dialogeren-over-identiteit-karel-van-nieuwenhuyse
Contributors
Author : Karel Van Nieuwenhuyse
Author : Bauke Verbergt
Author : Greet Vermeiren
Author : Ellen Claes
Annotation Identiteit ontrafeld: concrete handvatten voor de lessen geschiedenis, Nederlands en cultuur- en maatschappijwetenschappen
Description <p>Identiteit staat centraal in het maatschappelijke debat van de 21ste eeuw, de ‘eeuw van identiteit’. Het begrip ‘identiteit’ is echter een vlag die vele ladingen dekt. Het wordt op uiteenlopende manieren gebruikt, zowel in het dagelijkse taalgebruik als in het wetenschappelijke discours, waardoor een eenduidige definitie ontbreekt. Bovendien is er een gebrek aan een adequaat begrippenkader om op een accurate manier over identiteit te spreken. Nochtans is daar urgent behoefte aan, zeker in het onderwijs, waar ‘identiteit’ een prominente plaats inneemt binnen de minimumdoelen voor het basis- en secundair onderwijs. Deze publicatie biedt wetenschappelijke inzichten in het concept ‘identiteit’ en vertaalt deze naar de klaspraktijk. Ze is niet bedoeld als een ‘activistisch’ werk, noch om specifieke visies of identiteiten te bevoordelen. Wel reikt ze een instrumentarium en vocabularium aan waarmee leerkrachten en leerlingen op een analytisch scherpe en genuanceerde manier kunnen nadenken over identiteit en hierover in dialoog kunnen gaan.</p><p><strong>Karel Van Nieuwenhuyse</strong> is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoekseenheid geschiedenis KU Leuven, en verantwoordelijk voor de vakdidactiek en geschiedenis en PAV van educatieve master in de cultuurwetenschappen.<br><strong>Bauke Verbergt</strong> is leerkracht geschiedenis en sociale wetenschappen in het secundair onderwijs en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.<br><strong>Greet Vermeiren</strong> is leerkracht geschiedenis en humane wetenschappen in het secundair onderwijs, OKAN-leerkracht en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.<br><strong>Ellen Claes</strong> is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoeksgroep Verkiezingen en Democratie KU Leuven, en binnen de educatieve master maatschappijwetenschappen verantwoordelijk voor de vakdidactieken maatschappijwetenschappen en burgerschap.</p>
Genres
Subjects
680 Geschiedenis algemeen NUR
NSTC
Publisher Universitaire Pers Leuven
Imprint
Language dut
Page count
Duration
Publication date first 2025-11-24
Publication date latest 2025-11-24
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789461666901 (EA)
  • ISBN: 9789461666918 (EA)
  • ISBN: 9789462704879 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!