Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 452525,
    "slug": "een-andere-kijk-op-hoogbegaafdheid-mariken-althuizen",
    "nstc": null,
    "title": "Een andere kijk op hoogbegaafdheid",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "<p>Wat is hoogbegaafdheid? Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en 'd&eacute; hoogbegaafde' bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door prikkels. En je noodgedwongen aanpassen omdat het lijkt alsof je echte ik niet past binnen de sociale normen. Dat hebben de auteurs allen zelf ervaren en vanuit deze ervaringen beschrijven zij - en bepleiten zij - een andere kijk op hoogbegaafdheid. Vanuit dit kader worden een aantal belangwekkende thema's besproken: intelligentie, gedrag, prikkelverwerking, onderwijs, een andere kijk op onderzoek en tests. Ook komt de stand van zaken vanuit de wetenschap aan bod en noteren zij een staalkaart aan ervaringen van jongere en oudere hoogbegaafden. Aan het slot van elk hoofdstuk geven de auteurs uitgebreide tips en adviezen aan ouders, leerkrachten en kinderen om beter om te leren gaan met hoogbegaafdheid. Het gaat bij hoogbegaafdheid niet om prestaties. Het gaat er zelfs niet om dat je het beste uit hoogbegaafden haalt. De auteurs willen duidelijk maken dat hoogbegaafdheid gaat om je 'zijn' dat zich ontwikkelt in de loop van je leven. En met de opgedane inzichten uit dit boek kun je je 'zijn' sturen in de richting die jij wilt.</p>",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 128,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2015-01-01",
    "publication_date_latest": "2023-01-09",
    "cover_url": null,
    "editions": [],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:53:24+00:00",
    "updated_at": "2025-11-04T00:38:02+00:00",
    "publisher": {
        "id": 437,
        "slug": "uitgeverij-swp-bv",
        "name": "Uitgeverij SWP B.V.",
        "created_at": "2025-09-19T12:30:09+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:05:57+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 279856,
            "slug": "mariken-althuizen-2",
            "key_names": "Althuizen",
            "names_before_key": "Mariken",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [],
    "campaigns": []
}
        

Een andere kijk op hoogbegaafdheid

ID 452525
Slug een-andere-kijk-op-hoogbegaafdheid-mariken-althuizen
Contributors
Author : Mariken Althuizen
Annotation
Description <p>Wat is hoogbegaafdheid? Er is geen eenduidige definitie van hoogbegaafdheid, en 'd&eacute; hoogbegaafde' bestaat niet. Bij hoogbegaafdheid denken we in eerste instantie aan moeilijke concepten kunnen begrijpen en aan snel kunnen denken. Maar bij hoogbegaafdheid hoort ook overspoeld raken door prikkels. En je noodgedwongen aanpassen omdat het lijkt alsof je echte ik niet past binnen de sociale normen. Dat hebben de auteurs allen zelf ervaren en vanuit deze ervaringen beschrijven zij - en bepleiten zij - een andere kijk op hoogbegaafdheid. Vanuit dit kader worden een aantal belangwekkende thema's besproken: intelligentie, gedrag, prikkelverwerking, onderwijs, een andere kijk op onderzoek en tests. Ook komt de stand van zaken vanuit de wetenschap aan bod en noteren zij een staalkaart aan ervaringen van jongere en oudere hoogbegaafden. Aan het slot van elk hoofdstuk geven de auteurs uitgebreide tips en adviezen aan ouders, leerkrachten en kinderen om beter om te leren gaan met hoogbegaafdheid. Het gaat bij hoogbegaafdheid niet om prestaties. Het gaat er zelfs niet om dat je het beste uit hoogbegaafden haalt. De auteurs willen duidelijk maken dat hoogbegaafdheid gaat om je 'zijn' dat zich ontwikkelt in de loop van je leven. En met de opgedane inzichten uit dit boek kun je je 'zijn' sturen in de richting die jij wilt.</p>
Genres
Subjects No subjects available
NSTC
Publisher Uitgeverij SWP B.V.
Imprint
Language dut
Page count 128
Duration
Publication date first 2015-01-01
Publication date latest 2023-01-09
Cover URL
Editions No editions available

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!