{
"id": 488651,
"slug": "gast-ina-ter-avest",
"nstc": null,
"title": "Gast",
"subtitle": "Een andere kijk op levensbeschouwing en burgerschap in het onderwijs in een veranderende samenleving",
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": null,
"description": "Dit boek biedt een diepgaande verkenning van het leerproces van een school tijdens de turbulente jaren \u201880 en \u201990 van de vorige eeuw. In deze periode streefden een directeur en zijn team, in nauwe samenwerking met zowel de leerlingen als hun ouders, naar het ontwikkelen van vernieuwende benaderingen betreffende interculturele en interreligieuze ontmoetingen. Deze collaboratieve inspanningen resulteerden in het vormen van een nieuwe visie die tot op de dag van vandaag relevant is.<br />\n<br />\nDoor met de ogen van nu terug te kijken naar de inspanningen van toen, komen verrassende inzichten naar voren die cruciaal zijn voor het begrijpen en verbeteren van ons huidige samenlevingsmodel. Deze inzichten benadrukken het belang van samenleven-in-verschil, een concept dat steeds belangrijker wordt in onze superdiverse samenleving.<br />\n<br />\nDe hervertelling van het verhaal van deze school cre\u00ebert niet alleen een brug tussen verleden en heden, maar opent ook een nieuwe ruimte voor leren en ontwikkeling. Het nodigt lezers uit om te reflecteren op de manier waarop wij de ander gastvrij kunnen ontvangen of zelf gast kunnen zijn binnen een voortdurend veranderende samenleving. Deze dynamiek van geven en ontvangen is essentieel voor het bouwen van een inclusieve en respectvolle gemeenschap; een bijdrage van het onderwijs aan burgerschapsvorming..<br />\n<br />\nDoor zorgvuldig de ervaringen en lessen van toen te documenteren, biedt dit boek essenti\u00eble leerpunten voor iedereen die ge\u00efnteresseerd is in onderwijsontwikkeling, leiderschap en interculturele communicatie. Het dient als een waardevolle gids voor educatieve professionals, beleidsmakers, en betrokken ouders die streven naar een respectvolle en begripvolle samenleving.<br />\n<br />\nIna ter Avest studeerde cultuur- en godsdienstpsychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze promoveerde aan de Universiteit Utrecht op de religieuze ontwikkeling van leerlingen die in een multiculturele en -religieuze omgeving opgroeien. In haar werk is zij steeds op zoek naar de verbinding tussen het persoonlijke en het professionele verhaal.",
"imprint": null,
"language_code": "dut",
"original_language_code": null,
"page_count": 136,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": "2024-05-15",
"publication_date_latest": "2024-05-15",
"cover_url": null,
"editions": [
{
"isbn": "9789463015134",
"product_form": "BC"
}
],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"created_at": "2025-09-19T14:33:10+00:00",
"updated_at": "2025-10-29T00:41:05+00:00",
"publisher": {
"id": 7100,
"slug": "eburon-uitgeverij",
"name": "Eburon Uitgeverij",
"created_at": "2025-09-19T13:38:46+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T15:13:47+00:00"
},
"contributors": [
{
"id": 303267,
"slug": "ina-ter-avest-2",
"key_names": "Avest",
"names_before_key": "Ina",
"prefix_to_key": "ter",
"contributor_role": "A01",
"readable_contributor_role": "Author"
}
],
"genres": [],
"subjects": [
{
"scheme_identifier": "32",
"scheme_version": null,
"main_subject": false,
"subject_code": "740",
"created_at": "2025-09-19T14:33:10+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T14:33:10+00:00"
}
]
}