Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 456397,
    "slug": "handboek-taalontwikkeling-taalpathologie-en-taaltherapie-bij-nederlandssprekende-kinderen-sieneke-goorhuis-brouwer",
    "nstc": null,
    "title": "Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "De ontwikkeling van het taalgebruik is verbonden met de cognitieve, de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit proces van in elkaar grijpende factoren is zo gecompliceerd dat er heel verschillende taalproblemen en taalstoornissen kunnen ontstaan. Taalontwikkelingsstoornissen kunnen voor kinderen een ernstige ontwikkelingsbedreiging betekenen. Het kritisch volgen van het normale spraak- en taalverwervingsproces bij kinderen is daarom van groot belang. Naast de lingu\u00efstische, sociale en cognitieve aspecten komen ook de opvoedkundige en logopedische aspecten van de taalontwikkeling aan de orde. Op basis van de literatuur en eigen onderzoek beschrijven Goorhuis en Schaerlaekens de doorsnee-taalverwerving, waarbij zij ook aandacht besteden aan de wijze waarop anderstalige kinderen ingroeien in een tweede taal. Voorts worden taalstoornissen bij onderscheiden groepen kinderen besproken, zoals kinderen met een dysfatische ontwikkeling of een specifieke stoornis en kinderen met een verworven afasie. Ook taalstoornissen ten gevolge van slechthorendheid, mentale retardatie, emotionele ontwikkelingsstoornissen, ernstige afwijkingen aan de spraakorganen en enkele specifieke syndromen krijgen aandacht. De mogelijkheden tot therapie, die medisch, pedagogisch of logopedisch van aard kunnen zijn, worden eveneens besproken. De auteurs benadrukken hierbij steeds het feit dat een kind een zich uniek ontwikkelend wezen is dat beoordeeld moet worden op lingu\u00efstische kenmerken en vanuit medisch en ontwikkelingspsychologisch perspectief. Daarom wordt de theorie in dit boek steeds zo veel mogelijk ge\u00efllustreerd met praktijkvoorbeelden. Aldus bieden zij een praktische leidraad aan artsen, logopedisten , taalkundigen, psychologen, pedagogen en anderen die zich beroepsmatig inzetten om de taalverwerving van kinderen te stimuleren en zo nodig te sturen.",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 302,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2000-01-01",
    "publication_date_latest": "2000-01-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:54:27+00:00",
    "updated_at": "2025-11-04T00:38:23+00:00",
    "publisher": {
        "id": 280,
        "slug": "boom-uitgevers-amsterdam",
        "name": "Boom uitgevers Amsterdam",
        "created_at": "2025-09-19T12:27:31+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:25+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [],
    "campaigns": []
}
        

Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen

ID 456397
Slug handboek-taalontwikkeling-taalpathologie-en-taaltherapie-bij-nederlandssprekende-kinderen-sieneke-goorhuis-brouwer
Contributors
Annotation
Description De ontwikkeling van het taalgebruik is verbonden met de cognitieve, de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit proces van in elkaar grijpende factoren is zo gecompliceerd dat er heel verschillende taalproblemen en taalstoornissen kunnen ontstaan. Taalontwikkelingsstoornissen kunnen voor kinderen een ernstige ontwikkelingsbedreiging betekenen. Het kritisch volgen van het normale spraak- en taalverwervingsproces bij kinderen is daarom van groot belang. Naast de linguïstische, sociale en cognitieve aspecten komen ook de opvoedkundige en logopedische aspecten van de taalontwikkeling aan de orde. Op basis van de literatuur en eigen onderzoek beschrijven Goorhuis en Schaerlaekens de doorsnee-taalverwerving, waarbij zij ook aandacht besteden aan de wijze waarop anderstalige kinderen ingroeien in een tweede taal. Voorts worden taalstoornissen bij onderscheiden groepen kinderen besproken, zoals kinderen met een dysfatische ontwikkeling of een specifieke stoornis en kinderen met een verworven afasie. Ook taalstoornissen ten gevolge van slechthorendheid, mentale retardatie, emotionele ontwikkelingsstoornissen, ernstige afwijkingen aan de spraakorganen en enkele specifieke syndromen krijgen aandacht. De mogelijkheden tot therapie, die medisch, pedagogisch of logopedisch van aard kunnen zijn, worden eveneens besproken. De auteurs benadrukken hierbij steeds het feit dat een kind een zich uniek ontwikkelend wezen is dat beoordeeld moet worden op linguïstische kenmerken en vanuit medisch en ontwikkelingspsychologisch perspectief. Daarom wordt de theorie in dit boek steeds zo veel mogelijk geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. Aldus bieden zij een praktische leidraad aan artsen, logopedisten , taalkundigen, psychologen, pedagogen en anderen die zich beroepsmatig inzetten om de taalverwerving van kinderen te stimuleren en zo nodig te sturen.
Genres
Subjects No subjects available
NSTC
Publisher Boom uitgevers Amsterdam
Imprint
Language dut
Page count 302
Duration
Publication date first 2000-01-01
Publication date latest 2000-01-01
Cover URL
Editions No editions available

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!