Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 230330,
    "slug": "haven-in-de-branding-reginald-loyen",
    "nstc": null,
    "title": "Haven in de branding",
    "subtitle": "De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend \u2013 behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden. \nHaven in de branding analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de \u2018spoorweghaven Antwerpen\u2019 en het \u2018Belgische\u2019 karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod. \nCentraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom? \n\n",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 466,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2013-03-20",
    "publication_date_latest": "2013-03-20",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789461660619",
            "product_form": "EA"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T12:55:17+00:00",
    "updated_at": "2025-11-10T00:17:11+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1331,
        "slug": "universitaire-pers-leuven",
        "name": "Universitaire Pers Leuven",
        "created_at": "2025-09-19T12:34:20+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:03:01+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 132229,
            "slug": "reginald-loyen",
            "key_names": "Loyen",
            "names_before_key": "Reginald",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "696",
            "created_at": "2025-09-19T12:55:17+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T12:55:17+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Haven in de branding

De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900
ID 230330
Slug haven-in-de-branding-reginald-loyen
Contributors
Author : Reginald Loyen
Annotation
Description De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend – behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden. Haven in de branding analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de ‘spoorweghaven Antwerpen’ en het ‘Belgische’ karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod. Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?
Bestseller 60
Genres
Subjects
696 Sociaal economische geschiedenis NUR
NSTC
Publisher Universitaire Pers Leuven
Imprint
Language dut
Page count 466
Duration
Publication date first 2013-03-20
Publication date latest 2013-03-20
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789461660619 (EA)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!