Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 260306,
    "slug": "het-schaalmodel-als-reconstructie",
    "nstc": null,
    "title": "het schaalmodel als reconstructie",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "- Bonaire. \nDe Nederlandse Stoomboot Maatschappij te Fijenoord (Rotterdam) bouwde in 1876/77, voor rekening van het departement van Marine, het schroefstoomschip 4e klasse Zr.Ms. Bonaire ten behoeve van de Koninklijke Nederlandsche Zeemagt (Koninklijke Marine). Anno 2011 is dezelfde Bonaire het oudste nog bestaande zeeschip, dat op een Nederlandse werf is gebouwd. De uitzonderlijk lange levensduur van het schip berust op een speling van het lot, die evenwel mogelijk is gemaakt door de degelijkheid van het ontwerp. \n\n- Graanzuiger \nBeeldbepalend voor het stadsgezicht van Rotterdam zijn de 'Hef', een oude spoorbrug, en de graanelevator. Talloze afbeeldingen zijn er van deze objecten in de loop van de tijd verschenen. Schilderijen, foto's, gravures, etsen, aquarellen, in vrijwel iedere vorm van beeldende kunst komen de 'Hef' en de graanelevator voor. De 'Hef' staat er nog, de graanelevatoren daarentegen zijn echter volledig uit het havenbeeld verdwenen. Gelukkig is er de nog enig bestaande graanelevator in Europa in het Havenmuseum in Rotterdam.\n\n- Palingaak \nEen palingaak is voor velen een onbekend scheepstype, maar het is een schip met een heel aparte geschiedenis. Het initiatief tot de bouw van een replica van dit stoere scheepstype werd genomen door de Stichting \"De Palingaak\", die tot doel had het bevorderen en de instandhouding van het erfgoed van de internationale palinghandel op Londen vanuit Zuidwest Friesland en in het bijzonder vanuit de dorpen Heeg, Gaastmeer en Workum, zoals die vanaf het begin van de 17de tot en met het eerste kwart van de 20ste eeuw heeft plaatsgevonden. \n\n- Haringbuis \nDe buis was een populair vissersschip voor de haringvangst dat langs de hele Noordzeekust werd gebouwd en uitgereed. In de 16de eeuw is er al sprake van honderden buizen die tegelijkertijd hebben gevaren vanuit plaatsen in West-Friesland, zoals Hoorn, Medemblik en Enkhuizen, vanuit Noord-Holland zoals Uitgeest, de Rijp en Krommenie, vanuit het Zuid-Hollandse Vlaardingen, Rotterdam en Maassluis, vanuit het Zeeuwse Zierikzee en Vlissingen en zelfs vanuit het Vlaamse Brugge. In dit nummer van Scheepshistorie een model-reconstructie van dit populaire scheepstype.",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 128,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2012-04-12",
    "publication_date_latest": "2012-05-25",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789086161065",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:03:13+00:00",
    "updated_at": "2025-11-08T00:19:35+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1251,
        "slug": "lanasta",
        "name": "Lanasta",
        "created_at": "2025-09-19T12:33:14+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:02:10+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "686",
            "created_at": "2025-09-19T13:03:13+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:03:13+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

het schaalmodel als reconstructie

ID 260306
Slug het-schaalmodel-als-reconstructie
Contributors
Annotation
Description - Bonaire. De Nederlandse Stoomboot Maatschappij te Fijenoord (Rotterdam) bouwde in 1876/77, voor rekening van het departement van Marine, het schroefstoomschip 4e klasse Zr.Ms. Bonaire ten behoeve van de Koninklijke Nederlandsche Zeemagt (Koninklijke Marine). Anno 2011 is dezelfde Bonaire het oudste nog bestaande zeeschip, dat op een Nederlandse werf is gebouwd. De uitzonderlijk lange levensduur van het schip berust op een speling van het lot, die evenwel mogelijk is gemaakt door de degelijkheid van het ontwerp. - Graanzuiger Beeldbepalend voor het stadsgezicht van Rotterdam zijn de 'Hef', een oude spoorbrug, en de graanelevator. Talloze afbeeldingen zijn er van deze objecten in de loop van de tijd verschenen. Schilderijen, foto's, gravures, etsen, aquarellen, in vrijwel iedere vorm van beeldende kunst komen de 'Hef' en de graanelevator voor. De 'Hef' staat er nog, de graanelevatoren daarentegen zijn echter volledig uit het havenbeeld verdwenen. Gelukkig is er de nog enig bestaande graanelevator in Europa in het Havenmuseum in Rotterdam. - Palingaak Een palingaak is voor velen een onbekend scheepstype, maar het is een schip met een heel aparte geschiedenis. Het initiatief tot de bouw van een replica van dit stoere scheepstype werd genomen door de Stichting "De Palingaak", die tot doel had het bevorderen en de instandhouding van het erfgoed van de internationale palinghandel op Londen vanuit Zuidwest Friesland en in het bijzonder vanuit de dorpen Heeg, Gaastmeer en Workum, zoals die vanaf het begin van de 17de tot en met het eerste kwart van de 20ste eeuw heeft plaatsgevonden. - Haringbuis De buis was een populair vissersschip voor de haringvangst dat langs de hele Noordzeekust werd gebouwd en uitgereed. In de 16de eeuw is er al sprake van honderden buizen die tegelijkertijd hebben gevaren vanuit plaatsen in West-Friesland, zoals Hoorn, Medemblik en Enkhuizen, vanuit Noord-Holland zoals Uitgeest, de Rijp en Krommenie, vanuit het Zuid-Hollandse Vlaardingen, Rotterdam en Maassluis, vanuit het Zeeuwse Zierikzee en Vlissingen en zelfs vanuit het Vlaamse Brugge. In dit nummer van Scheepshistorie een model-reconstructie van dit populaire scheepstype.
Bestseller 60
Genres
Subjects
686 Moderne geschiedenis (1870-heden) NUR
NSTC
Publisher Lanasta
Imprint
Language dut
Page count 128
Duration
Publication date first 2012-04-12
Publication date latest 2012-05-25
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789086161065 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!