Unbidan
Acme Inc.
An error occurred
  • Resource not found in Hebban API: https://unbidan.nl/api/v1/contributor/stella-cameron-2
            {
    "id": 540901,
    "slug": "historisch-leren-denken",
    "nstc": null,
    "title": "Historisch Leren Denken",
    "subtitle": "Handboek Geschiedenisdidactiek",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "<p>Historisch denken vormt het centrale doel van geschiedenisonderwijs. Historisch leren denken biedt inzicht in wat dit behelst, hoe leerlingen spontaan denken  over verleden en geschiedenis, en hoe je betekenisvol, uitdagend, boeiend, zinvol, haalbaar en leerbaar geschiedenisonderwijs kan ontwerpen. Het sluit daarbij nauw aan bij minimumdoelen en leerplannen.</p><p>Het handboek steunt op internationale onderzoeksliteratuur en op eigen  onderzoek. Het put niet louter uit geschieddidactische, maar eveneens uit  revelante historische, onderwijshistorische, onderwijskundige en sociaalpsychologische literatuur. Het is in eerste instantie bedoeld voor (toekomstige) leerkrachten geschiedenis, bachelors en masters, en daarnaast voor andere  professionals betrokken in non-formeel geschiedenis leren en onderwijs (erfgoeden museumsector).</p><p>Theorie en praktijk gaan hand in hand. Abstracte theoretische inzichten worden telkens aanschouwelijk gemaakt met historische inhouden uit de drie graden van het secundair onderwijs. Hoe je concreet krachtige leeromgevingen in geschiedenis ontwerpt komt expliciet aan bod. Op het e-leerplatform Sofia vindt de lezer oefeningen, goede praktijken en verdiepende informatie. Dit boek is een onmisbaar standaardwerk voor al wie betrokken is in geschiedenisonderwijs.</p><p>OVER DE AUTEUR</p><p>Karel Van Nieuwenhuyse is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoekseenheid Geschiedenis KU Leuven. Hij is verantwoordelijk voor de educatieve master in geschiedenis, en verricht vakdidactisch onderzoek. Hij was als expert betrokken bij de ontwikkeling van minimumdoelen geschiedenis secundair en  basisonderwijs.</p><p>Met medewerking van: Marjolein Wilke, Brent Geerts, Leen Alaerts, Toon De Smet, Olivier Loquet, Herman Sterckx, Cynthia Van der Meeren, Ilse Van Hooydonck, St\u00e9phanie Van Marcke, Els Verlinden, Dries Verstraeten</p>",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": null,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2025-10-31",
    "publication_date_latest": "2025-10-31",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789462920798",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "hebban_rank": null,
    "created_at": "2025-09-19T14:42:53+00:00",
    "updated_at": "2025-11-14T00:44:48+00:00",
    "publisher": {
        "id": 6558,
        "slug": "acco-uitgeverij",
        "name": "Acco, Uitgeverij",
        "gau": false,
        "created_at": "2025-09-19T13:17:10+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:46+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "680",
            "created_at": "2025-09-19T14:42:53+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T14:42:53+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Historisch Leren Denken

Handboek Geschiedenisdidactiek
ID 540901
Slug historisch-leren-denken
Contributors
Annotation
Description <p>Historisch denken vormt het centrale doel van geschiedenisonderwijs. Historisch leren denken biedt inzicht in wat dit behelst, hoe leerlingen spontaan denken over verleden en geschiedenis, en hoe je betekenisvol, uitdagend, boeiend, zinvol, haalbaar en leerbaar geschiedenisonderwijs kan ontwerpen. Het sluit daarbij nauw aan bij minimumdoelen en leerplannen.</p><p>Het handboek steunt op internationale onderzoeksliteratuur en op eigen onderzoek. Het put niet louter uit geschieddidactische, maar eveneens uit revelante historische, onderwijshistorische, onderwijskundige en sociaalpsychologische literatuur. Het is in eerste instantie bedoeld voor (toekomstige) leerkrachten geschiedenis, bachelors en masters, en daarnaast voor andere professionals betrokken in non-formeel geschiedenis leren en onderwijs (erfgoeden museumsector).</p><p>Theorie en praktijk gaan hand in hand. Abstracte theoretische inzichten worden telkens aanschouwelijk gemaakt met historische inhouden uit de drie graden van het secundair onderwijs. Hoe je concreet krachtige leeromgevingen in geschiedenis ontwerpt komt expliciet aan bod. Op het e-leerplatform Sofia vindt de lezer oefeningen, goede praktijken en verdiepende informatie. Dit boek is een onmisbaar standaardwerk voor al wie betrokken is in geschiedenisonderwijs.</p><p>OVER DE AUTEUR</p><p>Karel Van Nieuwenhuyse is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoekseenheid Geschiedenis KU Leuven. Hij is verantwoordelijk voor de educatieve master in geschiedenis, en verricht vakdidactisch onderzoek. Hij was als expert betrokken bij de ontwikkeling van minimumdoelen geschiedenis secundair en basisonderwijs.</p><p>Met medewerking van: Marjolein Wilke, Brent Geerts, Leen Alaerts, Toon De Smet, Olivier Loquet, Herman Sterckx, Cynthia Van der Meeren, Ilse Van Hooydonck, Stéphanie Van Marcke, Els Verlinden, Dries Verstraeten</p>
Bestseller 60
Genres
Subjects
680 Geschiedenis algemeen NUR
NSTC
Publisher Acco, Uitgeverij
Imprint
Language dut
Page count
Duration
Publication date first 2025-10-31
Publication date latest 2025-10-31
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789462920798 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!