Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 270470,
    "slug": "hoe-de-straat-de-school-binnendringt-iliass-el-hadioui",
    "nstc": null,
    "title": "Hoe de straat de school binnendringt",
    "subtitle": "denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Stedelijke jongeren groeien op in verschillende leefwerelden. Op straat, in de stedelijke volkswijken, krijgen zij macho-masculiene codes mee: de bescherming van de eigen \u00bfeer\u00bf, \u00bfrespect\u00bf, het voorkomen van gezichtsverlies en de perceptie van de vrouw als lustobject. Deze codes van de straat conflicteren met de leefwereld van de school, waar feminien-softe codes als zelfreflectie, zelfexpressie, zelfevaluatie en zelfontplooiing steeds belangrijker zijn geworden. Hierdoor onstaat een pijnlijke pedagogische mismatch. Stedelijke jongeren met een straatsocialisatie en suburbane docenten met een burgersocialisatie houden elkaar in een wurggreep. De gevolgen: overlastgevend gedrag in de klas, een lager onderwijsniveau en een grotere kans op voortijdig schoolverlaten. Hoewel er veel over deze jongeren te doen is, signaleert socioloog Iliass El Hadioui dat er weinig overlap is tussen het wetenschappelijk debat, het publieke debat en de dagelijkse praktijk in het begeleiden van stedelijke jongeren. Hij wil dit met \u00bfHoe de straat de school binnendringt\u00bf doorbreken. Daartoe vertaalt hij sociologische en sociaal-pedagogische inzichten naar het publieke denken over het zogenaamde deviante gedrag van sommige stedelijke jongeren. Hij breekt met het zo dominante etnische discours waarin alle sociale problemen gedefinieerd lijken te worden als \u00bfintegratieproblemen\u00bf. En hij pleit voor een mentale en praktische \u00bfswitch\u00bf binnen het onderwijs. Opdat ook stedelijke jongeren met een straatsocialisatie gelijke kansen krijgen en docenten weer toekomen aan de inhoudelijke kennisoverdracht. <br />",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 143,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2011-08-02",
    "publication_date_latest": "2016-02-21",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789461640444",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:05:21+00:00",
    "updated_at": "2025-11-04T00:20:37+00:00",
    "publisher": {
        "id": 237,
        "slug": "uitgeverij-van-gennep-bv",
        "name": "Uitgeverij Van Gennep B.V.",
        "created_at": "2025-09-19T12:25:37+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:12:08+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 158794,
            "slug": "iliass-el-hadioui",
            "key_names": "El Hadioui",
            "names_before_key": "Iliass",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "740",
            "created_at": "2025-09-19T13:05:21+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:05:21+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

Hoe de straat de school binnendringt

denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur
ID 270470
Slug hoe-de-straat-de-school-binnendringt-iliass-el-hadioui
Contributors
Author : Iliass El Hadioui
Annotation
Description Stedelijke jongeren groeien op in verschillende leefwerelden. Op straat, in de stedelijke volkswijken, krijgen zij macho-masculiene codes mee: de bescherming van de eigen ¿eer¿, ¿respect¿, het voorkomen van gezichtsverlies en de perceptie van de vrouw als lustobject. Deze codes van de straat conflicteren met de leefwereld van de school, waar feminien-softe codes als zelfreflectie, zelfexpressie, zelfevaluatie en zelfontplooiing steeds belangrijker zijn geworden. Hierdoor onstaat een pijnlijke pedagogische mismatch. Stedelijke jongeren met een straatsocialisatie en suburbane docenten met een burgersocialisatie houden elkaar in een wurggreep. De gevolgen: overlastgevend gedrag in de klas, een lager onderwijsniveau en een grotere kans op voortijdig schoolverlaten. Hoewel er veel over deze jongeren te doen is, signaleert socioloog Iliass El Hadioui dat er weinig overlap is tussen het wetenschappelijk debat, het publieke debat en de dagelijkse praktijk in het begeleiden van stedelijke jongeren. Hij wil dit met ¿Hoe de straat de school binnendringt¿ doorbreken. Daartoe vertaalt hij sociologische en sociaal-pedagogische inzichten naar het publieke denken over het zogenaamde deviante gedrag van sommige stedelijke jongeren. Hij breekt met het zo dominante etnische discours waarin alle sociale problemen gedefinieerd lijken te worden als ¿integratieproblemen¿. En hij pleit voor een mentale en praktische ¿switch¿ binnen het onderwijs. Opdat ook stedelijke jongeren met een straatsocialisatie gelijke kansen krijgen en docenten weer toekomen aan de inhoudelijke kennisoverdracht. <br />
Genres
Subjects
740 Mens en maatschappij algemeen NUR
NSTC
Publisher Uitgeverij Van Gennep B.V.
Imprint
Language dut
Page count 143
Duration
Publication date first 2011-08-02
Publication date latest 2016-02-21
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789461640444 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!