Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 258960,
    "slug": "if-youre-so-smart-why-arent-you-rich",
    "nstc": null,
    "title": "If you're so smart why are'nt you rich?",
    "subtitle": "universiteit, markt & management",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "If you\u2019re so smart, why aren\u2019t you rich?<br />Universiteit, markt & management<br />\u2018Wie betaalt, bepaalt\u2019. Deze economische zienswijze lijkt sinds ongeveer 1980 een vanzelfsprekendheid te zijn op de universiteiten van Nederland. In dit boek vragen Louise Fresco, Herman Philipse, Thomas von der Dunk, Vincent Icke, Chris Lorenz, Ad Verbrugge, Andr\u00e9 Klukhuhn, Ren\u00e9 Boomkens, Grahame Lock en andere bekende wetenschappers zich af wat een kwarteeuw vermarkting van de universiteiten heeft opgeleverd. De Nederlandse situatie wordt daarbij met die in het buitenland vergeleken, ook omdat de Europese Unie naar \u00e9\u00e9n Europees systeem van hoger onderwijs streeft. De directe aanleiding voor dit boek is de crisis van het onderwijs, die zichtbaar wordt in een aanhoudende kwaliteitsdaling, in diploma-inflatie \u00e9n in stijgende collegegelden. Daarnaast biedt de economische stagnatie redenen om stil te staan bij de vrije markt als heilsmiddel voor de publieke sector. Hetzelfde geldt voor de politieke consequenties van het vrije marktbeleid voor de toegankelijkheid van het onderwijs. <br />Net als de Commissie Dijsselbloem komen de auteurs tot de conclusie dat de overheid haar kerntaak, het zeker stellen van de kwaliteit van het onderwijs, de afgelopen decennia ernstig heeft verwaarloosd. <br />--------------------------------------------------------------------------------<br />Over de auteur(s):<br />Chris Lorenz is werkzaam bij de Afdeling Geschiedenis van de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij theorie van de geschiedenis en geschiedenis van de geschiedschrijving doceert. <br />",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 362,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2008-12-02",
    "publication_date_latest": "2008-12-02",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789085066705",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:02:54+00:00",
    "updated_at": "2025-11-06T00:20:30+00:00",
    "publisher": {
        "id": 280,
        "slug": "boom-uitgevers-amsterdam",
        "name": "Boom uitgevers Amsterdam",
        "created_at": "2025-09-19T12:27:31+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:25+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "680",
            "created_at": "2025-09-19T13:02:54+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:02:54+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

If you're so smart why are'nt you rich?

universiteit, markt & management
ID 258960
Slug if-youre-so-smart-why-arent-you-rich
Contributors
Annotation
Description If you’re so smart, why aren’t you rich?<br />Universiteit, markt & management<br />‘Wie betaalt, bepaalt’. Deze economische zienswijze lijkt sinds ongeveer 1980 een vanzelfsprekendheid te zijn op de universiteiten van Nederland. In dit boek vragen Louise Fresco, Herman Philipse, Thomas von der Dunk, Vincent Icke, Chris Lorenz, Ad Verbrugge, André Klukhuhn, René Boomkens, Grahame Lock en andere bekende wetenschappers zich af wat een kwarteeuw vermarkting van de universiteiten heeft opgeleverd. De Nederlandse situatie wordt daarbij met die in het buitenland vergeleken, ook omdat de Europese Unie naar één Europees systeem van hoger onderwijs streeft. De directe aanleiding voor dit boek is de crisis van het onderwijs, die zichtbaar wordt in een aanhoudende kwaliteitsdaling, in diploma-inflatie én in stijgende collegegelden. Daarnaast biedt de economische stagnatie redenen om stil te staan bij de vrije markt als heilsmiddel voor de publieke sector. Hetzelfde geldt voor de politieke consequenties van het vrije marktbeleid voor de toegankelijkheid van het onderwijs. <br />Net als de Commissie Dijsselbloem komen de auteurs tot de conclusie dat de overheid haar kerntaak, het zeker stellen van de kwaliteit van het onderwijs, de afgelopen decennia ernstig heeft verwaarloosd. <br />--------------------------------------------------------------------------------<br />Over de auteur(s):<br />Chris Lorenz is werkzaam bij de Afdeling Geschiedenis van de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij theorie van de geschiedenis en geschiedenis van de geschiedschrijving doceert. <br />
Bestseller 60
Genres
Subjects
680 Geschiedenis algemeen NUR
NSTC
Publisher Boom uitgevers Amsterdam
Imprint
Language dut
Page count 362
Duration
Publication date first 2008-12-02
Publication date latest 2008-12-02
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789085066705 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!