Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 413995,
    "slug": "jan-beutener-ype-koopmans",
    "nstc": null,
    "title": "Jan Beutener",
    "subtitle": "After All",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Met een rijk-ge\u00efllustreerd boek en een gelijknamige overzichtstentoonstelling brengt Museum MORE een ode aan het oeuvre van Jan Beutener (1932). Een kijker. Een ontdekker van dingen. Van details die hij een unieke lading geeft, van suggestieve maar altijd heldere uitsnedes of uitvergrotingen. Met gevoel voor absurdisme. En voor humor vermengd met melancholie. Alleen Beutener kan kiezen voor een paar knokige knie\u00ebn die uitsteken tegen een windscherm of een zakdoekje verstopt in de naad van een fauteuil. Hij ziet een bijzondere lichtval, de manier waarop een blad aan een plant hangt of de schim van een wegrennend persoon. Zijn beelden sluiten ieder rumoer buiten en lijken de zwaarte van het bestaan te relativeren. Uiteindelijk blijkt Beutener een vertellende realist pur sang. Een kunstenaar ook, die met zijn werk bewijst dat \u2018het schilderij\u2019 als kunsthistorisch fenomeen nog altijd springlevend is. Terwijl de schilderkunst veelvuldig doodverklaard werd toen Beutener zijn artistieke weg koos in de jaren \u201960 en \u201970. Het boek bevat een selectie van meer dan 70 schilderijen, waaronder natuurlijk ook tijdloze iconen zoals Beuteners intieme maar ook geestige \u2018Aardappels\u2019. Een terugblik op 50 jaar kunstenaarschap tussen 1969-2019. \nJan Beutener werd voor dit boek ge\u00efnterviewd in zijn huis in Amsterdam. Een gesprek over abstractie en realisme, over Pop Art en Nieuw Kijken, over het Stedelijk Museum, Ateliers 63 en de Rijksakademie, over fondsen en commissies, maar vooral over de vrijheid van het individu. Beutener over een van zijn meest iconische schilderijen: \u201cHet maken van Aardappels was een duidelijk statement ten opzichte van de heersende opvatting over moderne kunst in de jaren zestig. Ik vond dat ik een Nederlands schilderij had gemaakt. Je zou kunnen zeggen: een Nederlandse variant van Pop Art. Gewoon de aardappel erin brengen, dacht ik, die eet iedereen. Het dagelijks leven. Benen op de grond. Weg van het heilige der heiligen van de abstracte kunst. Ik bewonderde dat echt wel, en nog steeds, maar ik wilde iets doen wat van mijzelf was\u201d. \nDit boek verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum MORE in Gorssel van 19 januari t/m 31 mei 2020.",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 96,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2020-01-23",
    "publication_date_latest": "2020-01-23",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789090325705",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:43:19+00:00",
    "updated_at": "2025-11-12T00:34:38+00:00",
    "publisher": {
        "id": 8045,
        "slug": "melmuseum-exploitatie-bv",
        "name": "Melmuseum Exploitatie BV",
        "created_at": "2025-09-19T13:43:18+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:08:39+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 254562,
            "slug": "ype-koopmans",
            "key_names": "Koopmans",
            "names_before_key": "Ype",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 254563,
            "slug": "feico-hoekstra-2",
            "key_names": "Hoekstra",
            "names_before_key": "Feico",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 254564,
            "slug": "moniek-peters",
            "key_names": "Peters",
            "names_before_key": "Moniek",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "247",
            "created_at": "2025-09-19T13:43:19+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:43:19+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Jan Beutener

After All
ID 413995
Slug jan-beutener-ype-koopmans
Contributors
Author : Ype Koopmans
Author : Feico Hoekstra
Author : Moniek Peters
Annotation
Description Met een rijk-geïllustreerd boek en een gelijknamige overzichtstentoonstelling brengt Museum MORE een ode aan het oeuvre van Jan Beutener (1932). Een kijker. Een ontdekker van dingen. Van details die hij een unieke lading geeft, van suggestieve maar altijd heldere uitsnedes of uitvergrotingen. Met gevoel voor absurdisme. En voor humor vermengd met melancholie. Alleen Beutener kan kiezen voor een paar knokige knieën die uitsteken tegen een windscherm of een zakdoekje verstopt in de naad van een fauteuil. Hij ziet een bijzondere lichtval, de manier waarop een blad aan een plant hangt of de schim van een wegrennend persoon. Zijn beelden sluiten ieder rumoer buiten en lijken de zwaarte van het bestaan te relativeren. Uiteindelijk blijkt Beutener een vertellende realist pur sang. Een kunstenaar ook, die met zijn werk bewijst dat ‘het schilderij’ als kunsthistorisch fenomeen nog altijd springlevend is. Terwijl de schilderkunst veelvuldig doodverklaard werd toen Beutener zijn artistieke weg koos in de jaren ’60 en ’70. Het boek bevat een selectie van meer dan 70 schilderijen, waaronder natuurlijk ook tijdloze iconen zoals Beuteners intieme maar ook geestige ‘Aardappels’. Een terugblik op 50 jaar kunstenaarschap tussen 1969-2019. Jan Beutener werd voor dit boek geïnterviewd in zijn huis in Amsterdam. Een gesprek over abstractie en realisme, over Pop Art en Nieuw Kijken, over het Stedelijk Museum, Ateliers 63 en de Rijksakademie, over fondsen en commissies, maar vooral over de vrijheid van het individu. Beutener over een van zijn meest iconische schilderijen: “Het maken van Aardappels was een duidelijk statement ten opzichte van de heersende opvatting over moderne kunst in de jaren zestig. Ik vond dat ik een Nederlands schilderij had gemaakt. Je zou kunnen zeggen: een Nederlandse variant van Pop Art. Gewoon de aardappel erin brengen, dacht ik, die eet iedereen. Het dagelijks leven. Benen op de grond. Weg van het heilige der heiligen van de abstracte kunst. Ik bewonderde dat echt wel, en nog steeds, maar ik wilde iets doen wat van mijzelf was”. Dit boek verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum MORE in Gorssel van 19 januari t/m 31 mei 2020.
Bestseller 60
Genres
Subjects
247 Kunst en cultuur (>12 jaar) NUR
NSTC
Publisher Melmuseum Exploitatie BV
Imprint
Language dut
Page count 96
Duration
Publication date first 2020-01-23
Publication date latest 2020-01-23
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789090325705 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!