Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 456336,
    "slug": "jasper-connie-kasari",
    "nstc": null,
    "title": "Jasper",
    "subtitle": "Een praktische methode voor het bevorderen van gedeelde aandacht, symbolisch spel, betrokkenheid en regulatie bij kinderen met autisme",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "JASPER is een op spel gebaseerde interventie om jonge kinderen met autisme sociaal-communicatieve vaardigheden aan te leren. <br />\n<br />\nInterventies voor jonge kinderen met autisme zijn de voorbije twee decennia sterk in ontwikkeling geweest. Vroeger werd een heel gestructureerde gedragstherapeutische aanpak voor het aanleren van allerlei vaardigheden aanbevolen (Applied Behaviour Analysis of ABA). Later werd meer en meer duidelijk dat het belangrijk is om kinderen met autisme vaardigheden aan te leren in een natuurlijke context, waarin ruimte is voor hun eigen interesses en keuzes. De modellen die dit aspect centraal stellen worden \u201cnaturalistische ontwikkelingsgerichte gedragsmatige interventies\u201d genoemd. JASPER is \u00e9\u00e9n van deze modellen en legt de nadruk op het aanleren gedeelde aandacht (Joint Attention), symbolisch spel (Symbolic Play), betrokkenheid (Engagement) en regulatie (Regulation). <br />\nVan al deze modellen is JASPER het programma waarin de kracht van spel het meest wordt benadrukt. Door het ontwikkelen van spelroutines in interactie met een volwassene biedt JASPER kinderen de kans om nieuwe sociaal-communicatieve vaardigheden en taal te leren. Op dit moment is JASPER het best wetenschappelijk onderbouwde programma voor jonge kinderen met autisme.<br />\n<br />\n\u2018De JASPER-training is een van de belangrijkste vorderingen op het gebied van vroege interventie bij autisme in de afgelopen 30 jaar.\u2019 <br />\nPeter Mundy <br />\nUniversity of California, Davis<br />\n<br />\nVan assessment tot het stellen van behandeldoelen, van het kiezen van geschikt spelmateriaal tot het individueel afstemmen van verschillende JASPER-strategie\u00ebn: in deze Nederlandse vertaling van de gezaghebbende handleiding laten Connie Kasari en haar mede-auteurs zien hoe je de JASPER-interventie kunt inzetten en toepassen bij 1- tot 8-jarigen met een autismespectrumstoornis. <br />\nDe heldere en praktische hoofdstukken worden afgewisseld met casusvoorbeelden, oefeningen en reproduceerbare klinische hulpmiddelen.",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 352,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2023-03-13",
    "publication_date_latest": "2023-03-13",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789492297563",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "hebban_rank": null,
    "created_at": "2025-09-19T13:54:27+00:00",
    "updated_at": "2025-11-15T03:54:33+00:00",
    "publisher": {
        "id": 6999,
        "slug": "hogrefe-uitgevers-bv-2",
        "name": "Hogrefe Uitgevers BV",
        "gau": false,
        "created_at": "2025-09-19T13:38:07+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:23+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 281710,
            "slug": "connie-kasari",
            "key_names": "Kasari",
            "names_before_key": "Connie",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 281711,
            "slug": "amanda-gulsrud",
            "key_names": "Gulsrud",
            "names_before_key": "Amanda",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 281712,
            "slug": "stephanie-shire",
            "key_names": "Shire",
            "names_before_key": "Stephanie",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 281713,
            "slug": "christina-strawbridge",
            "key_names": "Strawbridge",
            "names_before_key": "Christina",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "770",
            "created_at": "2025-09-19T13:54:27+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:54:27+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Jasper

Een praktische methode voor het bevorderen van gedeelde aandacht, symbolisch spel, betrokkenheid en regulatie bij kinderen met autisme
ID 456336
Slug jasper-connie-kasari
Contributors
Author : Connie Kasari
Author : Amanda Gulsrud
Author : Stephanie Shire
Author : Christina Strawbridge
Annotation
Description JASPER is een op spel gebaseerde interventie om jonge kinderen met autisme sociaal-communicatieve vaardigheden aan te leren. <br /> <br /> Interventies voor jonge kinderen met autisme zijn de voorbije twee decennia sterk in ontwikkeling geweest. Vroeger werd een heel gestructureerde gedragstherapeutische aanpak voor het aanleren van allerlei vaardigheden aanbevolen (Applied Behaviour Analysis of ABA). Later werd meer en meer duidelijk dat het belangrijk is om kinderen met autisme vaardigheden aan te leren in een natuurlijke context, waarin ruimte is voor hun eigen interesses en keuzes. De modellen die dit aspect centraal stellen worden “naturalistische ontwikkelingsgerichte gedragsmatige interventies” genoemd. JASPER is één van deze modellen en legt de nadruk op het aanleren gedeelde aandacht (Joint Attention), symbolisch spel (Symbolic Play), betrokkenheid (Engagement) en regulatie (Regulation). <br /> Van al deze modellen is JASPER het programma waarin de kracht van spel het meest wordt benadrukt. Door het ontwikkelen van spelroutines in interactie met een volwassene biedt JASPER kinderen de kans om nieuwe sociaal-communicatieve vaardigheden en taal te leren. Op dit moment is JASPER het best wetenschappelijk onderbouwde programma voor jonge kinderen met autisme.<br /> <br /> ‘De JASPER-training is een van de belangrijkste vorderingen op het gebied van vroege interventie bij autisme in de afgelopen 30 jaar.’ <br /> Peter Mundy <br /> University of California, Davis<br /> <br /> Van assessment tot het stellen van behandeldoelen, van het kiezen van geschikt spelmateriaal tot het individueel afstemmen van verschillende JASPER-strategieën: in deze Nederlandse vertaling van de gezaghebbende handleiding laten Connie Kasari en haar mede-auteurs zien hoe je de JASPER-interventie kunt inzetten en toepassen bij 1- tot 8-jarigen met een autismespectrumstoornis. <br /> De heldere en praktische hoofdstukken worden afgewisseld met casusvoorbeelden, oefeningen en reproduceerbare klinische hulpmiddelen.
Bestseller 60
Genres
Subjects
770 Psychologie algemeen NUR
NSTC
Publisher Hogrefe Uitgevers BV
Imprint
Language dut
Page count 352
Duration
Publication date first 2023-03-13
Publication date latest 2023-03-13
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789492297563 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!