Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 278059,
    "slug": "kiezen-bij-de-kassa-peggy-schyns",
    "nstc": null,
    "title": "Kiezen bij de kassa",
    "subtitle": "een verkenning van maatschappelijk bewust consumeren in Nederland",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Een verkenning van maatschappelijk bewust consumeren in Nederland<br />Bepaalde kleding niet kopen omdat er kinderarbeid aan te pas kwam; biologische eieren juist w\u00e9l kopen omdat men kippen een beter leven toewenst; een auto met de buren delen omwille van het milieu; of over de hele linie minder producten kopen om de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. Steeds meer Nederlanders houden bij hun consumptieve keuzes niet alleen rekening met prijs, kwaliteit en nut, maar laten zich ook leiden door duurzame, politieke of ethische motieven. Ze willen maatschappelijk bewust consumeren.<br />In deze begripsmatige en empirische verkenning beschrijven we wat we onder dit fenomeen verstaan en kijken we naar de verschillende verschijningsvormen, hoe vaak het in Nederland voorkomt en wie maatschappelijk bewuste consumenten zijn (en wie niet). Er passeren enkele grootstedelijke duurzame voedselinitiatieven de revue, die maatschappelijk bewust consumeren mogelijk maken. <br />Voor deze studie maakten we gebruik van literatuuronderzoek, enqu\u00eates, monitors en interviewmateriaal.<br />Dit onderzoek maakt deel uit van een reeks SCP-publicaties op het vlak van duurzaamheid, waaronder de Monitor Duurzaam Nederland 2014: Verkenning (2014) en het essay Natuur en Cultuur (2014).",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 119,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2016-02-04",
    "publication_date_latest": "2016-02-04",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789037707090",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:07:12+00:00",
    "updated_at": "2025-11-11T00:21:30+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1831,
        "slug": "sociaal-en-cultureel-planbureau",
        "name": "Sociaal En Cultureel Planbureau",
        "created_at": "2025-09-19T12:42:42+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:03:57+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 165623,
            "slug": "peggy-schyns-2",
            "key_names": "Schyns",
            "names_before_key": "Peggy",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "740",
            "created_at": "2025-09-19T13:07:12+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:07:12+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Kiezen bij de kassa

een verkenning van maatschappelijk bewust consumeren in Nederland
ID 278059
Slug kiezen-bij-de-kassa-peggy-schyns
Contributors
Author : Peggy Schyns
Annotation
Description Een verkenning van maatschappelijk bewust consumeren in Nederland<br />Bepaalde kleding niet kopen omdat er kinderarbeid aan te pas kwam; biologische eieren juist wél kopen omdat men kippen een beter leven toewenst; een auto met de buren delen omwille van het milieu; of over de hele linie minder producten kopen om de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. Steeds meer Nederlanders houden bij hun consumptieve keuzes niet alleen rekening met prijs, kwaliteit en nut, maar laten zich ook leiden door duurzame, politieke of ethische motieven. Ze willen maatschappelijk bewust consumeren.<br />In deze begripsmatige en empirische verkenning beschrijven we wat we onder dit fenomeen verstaan en kijken we naar de verschillende verschijningsvormen, hoe vaak het in Nederland voorkomt en wie maatschappelijk bewuste consumenten zijn (en wie niet). Er passeren enkele grootstedelijke duurzame voedselinitiatieven de revue, die maatschappelijk bewust consumeren mogelijk maken. <br />Voor deze studie maakten we gebruik van literatuuronderzoek, enquêtes, monitors en interviewmateriaal.<br />Dit onderzoek maakt deel uit van een reeks SCP-publicaties op het vlak van duurzaamheid, waaronder de Monitor Duurzaam Nederland 2014: Verkenning (2014) en het essay Natuur en Cultuur (2014).
Bestseller 60
Genres
Subjects
740 Mens en maatschappij algemeen NUR
NSTC
Publisher Sociaal En Cultureel Planbureau
Imprint
Language dut
Page count 119
Duration
Publication date first 2016-02-04
Publication date latest 2016-02-04
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789037707090 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!