{
"id": 412637,
"slug": "kijk-ik-ben-een-kikker-saskia-koning",
"nstc": null,
"title": "Kijk! Ik ben een kikker",
"subtitle": "meer met muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen : 30 liedjes en 10 spreekteksten met begeleidende spelvormen, ondersteund met gebaren",
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": null,
"description": "30 liedjes en 10 spreekteksten met begeleidende spelvormen, ondersteund met gebaren\n\nIn een peutergroep op een kindcentrum zit gemiddeld \u00e9\u00e9n kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en ongeveer 7% van de kinderen op de basisschool heeft een TOS. TOS heeft grote impact op het leven van een kind. Het luisteren naar liedjes en zelf muziek maken is niet alleen een leuke activiteit, maar ook goed voor de taalontwikkeling. De liedjes in Kijk! ik ben een kikker zijn door hun opbouw en de thema\u2019s die dicht bij het dagelijks leven staan zeer geschikt voor kinderen met een TOS. \n\nIn de keuze van de liedjes is gekeken naar wat ze bijdragen aan diverse ontwikkelingsgebieden. Bij elk liedje horen spelactiviteiten, muzikale variaties, combinatietips en idee\u00ebn. Ook zijn benodigde materialen en muzieknotatie opgenomen. Daarnaast is er aandacht voor theorie over muziek en taalontwikkeling, en praktijkervaringen.\nNatuurlijk zijn er, speciaal voor kinderen met TOS, bij alle liedjes de bijpassende gebaren opgenomen uit de Nederlandse Gebarentaal.\n\nOp de uitgebreide website kijkikbeneenkikker.nl staan video\u2019s waarop liedjes en spreekteksten uit de bundel gezongen worden, ondersteund met gebaren.\n\nSaskia Koning maakte, samen met Wouter Verhage, de keuze voor de liedjes en werkte ze uit. Twaalf hiervan schreef zij zelf. Ook zingt ze alle liedjes met de gebaren op de website. \n\nSaskia is logopedist, Muziek op Schoot-docent en instructor van het Hanen-ouderprogramma 'Praten doe je met z\u2019n twee\u00ebn'. Op dit moment werkt zij bij Pento Audiologische Centra op een behandelgroep voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).\n\nWouter Verhage verzorgde de liednotaties en leverde een inhoudelijke bijdrage aan de bundel. Hij is dirigent, zanger en muziekpedagoog. Door te spreken op congressen over de relatie tussen muziek en taal werd hij geraakt door de specifieke behoefte van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en zo ontstond een inspirerende samenwerking met Saskia.\n\nDe foto\u2019s van Barbara Schutte laten treffend het plezier van kinderen en begeleiders zien bij spel en zang.\n",
"imprint": null,
"language_code": "dut",
"original_language_code": null,
"page_count": 149,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": "2019-12-03",
"publication_date_latest": "2020-01-07",
"cover_url": null,
"editions": [
{
"isbn": "9789088509193",
"product_form": "BC"
}
],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"created_at": "2025-09-19T13:43:05+00:00",
"updated_at": "2025-11-01T00:35:00+00:00",
"publisher": {
"id": 6710,
"slug": "swp",
"name": "SWP",
"created_at": "2025-09-19T13:38:07+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T15:13:35+00:00"
},
"contributors": [
{
"id": 253728,
"slug": "saskia-koning",
"key_names": "Koning",
"names_before_key": "Saskia",
"prefix_to_key": null,
"contributor_role": "A01",
"readable_contributor_role": "Author"
},
{
"id": 253729,
"slug": "wouter-verhage",
"key_names": "Verhage",
"names_before_key": "Wouter",
"prefix_to_key": null,
"contributor_role": "A01",
"readable_contributor_role": "Author"
}
],
"genres": [],
"subjects": [
{
"scheme_identifier": "32",
"scheme_version": null,
"main_subject": false,
"subject_code": "221",
"created_at": "2025-09-19T13:43:05+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T13:43:05+00:00"
}
],
"campaigns": []
}