Unbidan
Acme Inc.
An error occurred
  • Request ist not authorized. Maybe your session has been expired. Please log in again.
            {
    "id": 159315,
    "slug": "mag-het-iets-meer-zijn-nelleke-teughels",
    "nstc": null,
    "title": "Mag het iets meer zijn?",
    "subtitle": "kleine kruidenierswinkels worden big business, Delhaize fr\u00e8res & Cie 1867-1940",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": "Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen.\nTegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870\nnog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren.\nMet de oprichting van 'Delhaize Fr\u00e8res & Cie' in 1867 onderging het\nalledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde\neen pioniersrol in Belgi\u00eb en Europa maar voor de kleine onafhankelijke\nkruideniers betekende hun komst grote concurrentie.\nIn 'Mag het iets meer zijn?' brengt Nelleke Teughels op basis van origineel\nbronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto's\nen prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze\naanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren\nde ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materi\u00eble\nzin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van de\ninternationale ontwikkelingen in de kleinhandel. Reclamepraktijken, de\norganisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en de\nmateri\u00eble inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar en\nhadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consument\nen zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij.",
    "description": "Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen. \r\nTegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870 nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren. Met de oprichting van \u2018Delhaize Fr\u00e8res & Cie\u2019 in 1867 onderging het alledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde een pioniersrol in Belgi\u00eb en Europa maar voor de kleine onafhankelijke kruideniers betekende hun komst grote concurrentie.\r\nIn \u2018Mag het iets meer zijn?\u2019 brengt Nelleke Teughels op basis van origineel bronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto\u2019s en prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze aanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren de ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materi\u00eble zin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van de internationale ontwikkelingen in de kleinhandel. Reclamepraktijken, de organisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en de materi\u00eble inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar en hadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consument en zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij.\r\n\r\n",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 370,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2014-03-24",
    "publication_date_latest": "2014-05-15",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789058679871",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T12:42:54+00:00",
    "updated_at": "2025-11-09T00:11:05+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1331,
        "slug": "universitaire-pers-leuven",
        "name": "Universitaire Pers Leuven",
        "created_at": "2025-09-19T12:34:20+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:03:01+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 87950,
            "slug": "nelleke-teughels",
            "key_names": "Teughels",
            "names_before_key": "Nelleke",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "695",
            "created_at": "2025-09-19T12:42:54+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T12:42:54+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Mag het iets meer zijn?

kleine kruidenierswinkels worden big business, Delhaize frères & Cie 1867-1940
ID 159315
Slug mag-het-iets-meer-zijn-nelleke-teughels
Contributors
Author : Nelleke Teughels
Annotation Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen. Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870 nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren. Met de oprichting van 'Delhaize Frères & Cie' in 1867 onderging het alledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde een pioniersrol in België en Europa maar voor de kleine onafhankelijke kruideniers betekende hun komst grote concurrentie. In 'Mag het iets meer zijn?' brengt Nelleke Teughels op basis van origineel bronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto's en prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze aanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren de ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materiële zin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van de internationale ontwikkelingen in de kleinhandel. Reclamepraktijken, de organisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en de materiële inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar en hadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consument en zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij.
Description Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen. Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870 nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren. Met de oprichting van ‘Delhaize Frères & Cie’ in 1867 onderging het alledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde een pioniersrol in België en Europa maar voor de kleine onafhankelijke kruideniers betekende hun komst grote concurrentie. In ‘Mag het iets meer zijn?’ brengt Nelleke Teughels op basis van origineel bronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto’s en prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze aanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren de ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materiële zin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van de internationale ontwikkelingen in de kleinhandel. Reclamepraktijken, de organisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en de materiële inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar en hadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consument en zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij.
Bestseller 60
Genres
Subjects
695 Maatschappijgeschiedenis NUR
NSTC
Publisher Universitaire Pers Leuven
Imprint
Language dut
Page count 370
Duration
Publication date first 2014-03-24
Publication date latest 2014-05-15
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789058679871 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!