Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 390408,
    "slug": "misdiagnose-en-dubbeldiagnose-bij-hoogbegaafdheid-james-t-webb",
    "nstc": null,
    "title": "Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling.\nDit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuunproblemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij:\n\u2022 Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld.\n\u2022 Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.\n\u2022 Kenmerken van gangbare misdiagnoses.\n\u2022 Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid \u00e9n leermoeilijkheden.\n\u2022 Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen.\n\u2022 Problemen in de ouder-kindrelatie.\n\u2022 Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen.\n\u2022 Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional.\nDeze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 400,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2020-01-01",
    "publication_date_latest": "2020-01-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:37:00+00:00",
    "updated_at": "2025-10-29T00:31:52+00:00",
    "publisher": {
        "id": 172,
        "slug": "koninklijke-van-gorcum-bv",
        "name": "Koninklijke Van Gorcum b.v.",
        "created_at": "2025-09-19T12:29:16+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:08:05+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": []
}
        

Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid

ID 390408
Slug misdiagnose-en-dubbeldiagnose-bij-hoogbegaafdheid-james-t-webb
Contributors
Annotation
Description Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling. Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuunproblemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij: • Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld. • Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen. • Kenmerken van gangbare misdiagnoses. • Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden. • Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen. • Problemen in de ouder-kindrelatie. • Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen. • Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional. Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.
Genres
Subjects No subjects available
NSTC
Publisher Koninklijke Van Gorcum b.v.
Imprint
Language dut
Page count 400
Duration
Publication date first 2020-01-01
Publication date latest 2020-01-01
Cover URL
Editions No editions available

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!