Unbidan
Acme Inc.
An error occurred
  • Request ist not authorized. Maybe your session has been expired. Please log in again.
            {
    "id": 230574,
    "slug": "nederlandse-fregatschepen-barken-ron-de-vos",
    "nstc": null,
    "title": "Nederlandse fregatschepen & barken",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "In het boek Nederlandse fregatschepen & barken gaat het voor een groot deel over onze export en doorvoerhandel. De staat en de handel zijn altijd heel sterk met elkaar verbonden geweest.\nDe VOC voerde oorlog om de handel veilig te stellen, maar ook om tegemoet te komen aan de expansiedrift van de staat. Alle Engelse oorlogen waren handelsoorlogen en, wilden we slagen in de handel, dan moesten we de anderen op zee verslaan. Toen verscheen het Nederlandse fregat op het water.\n\nReders werden door de Nederlandse Handel-Maatschappij (NHM) gevraagd, het zgn. consignatiestelsel, de producten die middels het Cultuurstelsel in Oost-Indi\u00eb werden verbouwd, met hun schepen te vervoeren. Het fregat (drie- of viermastvolschip) en de bark (driemaster met aan de achterste mast een gaffelzeil) waren hiervoor de meest geschikte schepen.\n\nHet laatste hoofdstuk gaat over de rentabiliteit van een koopvaardijzeilschip in de toekomst. Door het zeer vervuilende karakter van de huidige scheepvaart zal er een duurzame manier van goederenvervoer moeten worden gevonden. Het moderne zeilschip zou wellicht uitkomst kunnen bieden.\n\nRon de Vos (1949) gaf elf jaar onderwijs in de Amsterdamse Kinker- en Dapperbuurt. In 1980 kocht hij samen met anderen een 20 meter lange, houten visserskotter uit Denemarken, bouwde deze om tot schoener en reisde vier jaar over de wereld. Hij schreef tal van artikelen voor de Spiegel der Zeilvaart, het Franse tijdschrift Chasse Mar\u00e9e en het Engelse tijdschrift Maritime Life and Traditions. Van zijn hand verscheen bij Van Wijnen eerder Nederlandse clippers en Nederlandse schoeners en brikken. Ron de Vos woont in Bretagne.",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 280,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2012-10-26",
    "publication_date_latest": "2012-10-26",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789051944525",
            "product_form": "BB"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T12:55:17+00:00",
    "updated_at": "2025-11-01T00:17:21+00:00",
    "publisher": {
        "id": 266,
        "slug": "uitgeverij-van-wijnen",
        "name": "Uitgeverij Van Wijnen",
        "created_at": "2025-09-19T12:28:56+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:05:01+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 132483,
            "slug": "ron-de-vos-2",
            "key_names": "Vos",
            "names_before_key": "Ron",
            "prefix_to_key": "de",
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "688",
            "created_at": "2025-09-19T12:55:17+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T12:55:17+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

Nederlandse fregatschepen & barken

ID 230574
Slug nederlandse-fregatschepen-barken-ron-de-vos
Contributors
Author : Ron de Vos
Annotation
Description In het boek Nederlandse fregatschepen & barken gaat het voor een groot deel over onze export en doorvoerhandel. De staat en de handel zijn altijd heel sterk met elkaar verbonden geweest. De VOC voerde oorlog om de handel veilig te stellen, maar ook om tegemoet te komen aan de expansiedrift van de staat. Alle Engelse oorlogen waren handelsoorlogen en, wilden we slagen in de handel, dan moesten we de anderen op zee verslaan. Toen verscheen het Nederlandse fregat op het water. Reders werden door de Nederlandse Handel-Maatschappij (NHM) gevraagd, het zgn. consignatiestelsel, de producten die middels het Cultuurstelsel in Oost-Indië werden verbouwd, met hun schepen te vervoeren. Het fregat (drie- of viermastvolschip) en de bark (driemaster met aan de achterste mast een gaffelzeil) waren hiervoor de meest geschikte schepen. Het laatste hoofdstuk gaat over de rentabiliteit van een koopvaardijzeilschip in de toekomst. Door het zeer vervuilende karakter van de huidige scheepvaart zal er een duurzame manier van goederenvervoer moeten worden gevonden. Het moderne zeilschip zou wellicht uitkomst kunnen bieden. Ron de Vos (1949) gaf elf jaar onderwijs in de Amsterdamse Kinker- en Dapperbuurt. In 1980 kocht hij samen met anderen een 20 meter lange, houten visserskotter uit Denemarken, bouwde deze om tot schoener en reisde vier jaar over de wereld. Hij schreef tal van artikelen voor de Spiegel der Zeilvaart, het Franse tijdschrift Chasse Marée en het Engelse tijdschrift Maritime Life and Traditions. Van zijn hand verscheen bij Van Wijnen eerder Nederlandse clippers en Nederlandse schoeners en brikken. Ron de Vos woont in Bretagne.
Genres
Subjects
688 Vaderlandse geschiedenis NUR
NSTC
Publisher Uitgeverij Van Wijnen
Imprint
Language dut
Page count 280
Duration
Publication date first 2012-10-26
Publication date latest 2012-10-26
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789051944525 (BB)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!