Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 278098,
    "slug": "onderwijs-mogelijk-maken-wouter-marchand",
    "nstc": null,
    "title": "Onderwijs mogelijk maken",
    "subtitle": "twee eeuwen invloed van studiefinanciering op de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland (1815-2015)",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "In de discussie over de toekomstige vorm van de Nederlandse studiefinanciering speelt het thema van de toegankelijkheid van het onderwijs een belangrijke rol. Schaadt een stelsel met een grotere nadruk op leningen de onderwijsmogelijkheden van jongeren uit lagere inkomensgroepen?<br />Die mogelijkheden zijn geweldig toegenomen in de negentiende en de twintigste eeuw. Maar over de rol die beurzenstelsels daarbij speelden, is nauwelijks iets bekend. In dit boek wordt de studiefinanciering die door het Rijk is toegekend aan studenten tussen 1815 en 2015 systematisch bestudeerd.<br />Aan studiebeurzen lagen in deze periode verschillende doelstellingen ten grondslag. Onderwijs mogelijk maken voor jongeren uit lagere statusgroepen was daarbij lange tijd geen ambitie. Pas in de loop van de twintigste eeuw veranderde dat. De sterke groei van het beurzenstelsel droeg in belangrijke mate bij aan de naoorlogse democratisering van het onderwijs, maar bracht ook een debat over de functie van studiefinanciering op gang. ",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 312,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2016-02-03",
    "publication_date_latest": "2016-02-04",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789089535795",
            "product_form": "BC"
        },
        {
            "isbn": "9789461279002",
            "product_form": "ED"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:07:12+00:00",
    "updated_at": "2025-11-08T00:21:21+00:00",
    "publisher": {
        "id": 280,
        "slug": "boom-uitgevers-amsterdam",
        "name": "Boom uitgevers Amsterdam",
        "created_at": "2025-09-19T12:27:31+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:25+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 165658,
            "slug": "wouter-marchand",
            "key_names": "Marchand",
            "names_before_key": "Wouter",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "680",
            "created_at": "2025-09-19T13:07:12+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:07:12+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Onderwijs mogelijk maken

twee eeuwen invloed van studiefinanciering op de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland (1815-2015)
ID 278098
Slug onderwijs-mogelijk-maken-wouter-marchand
Contributors
Author : Wouter Marchand
Annotation
Description In de discussie over de toekomstige vorm van de Nederlandse studiefinanciering speelt het thema van de toegankelijkheid van het onderwijs een belangrijke rol. Schaadt een stelsel met een grotere nadruk op leningen de onderwijsmogelijkheden van jongeren uit lagere inkomensgroepen?<br />Die mogelijkheden zijn geweldig toegenomen in de negentiende en de twintigste eeuw. Maar over de rol die beurzenstelsels daarbij speelden, is nauwelijks iets bekend. In dit boek wordt de studiefinanciering die door het Rijk is toegekend aan studenten tussen 1815 en 2015 systematisch bestudeerd.<br />Aan studiebeurzen lagen in deze periode verschillende doelstellingen ten grondslag. Onderwijs mogelijk maken voor jongeren uit lagere statusgroepen was daarbij lange tijd geen ambitie. Pas in de loop van de twintigste eeuw veranderde dat. De sterke groei van het beurzenstelsel droeg in belangrijke mate bij aan de naoorlogse democratisering van het onderwijs, maar bracht ook een debat over de functie van studiefinanciering op gang.
Bestseller 60
Genres
Subjects
680 Geschiedenis algemeen NUR
NSTC
Publisher Boom uitgevers Amsterdam
Imprint
Language dut
Page count 312
Duration
Publication date first 2016-02-03
Publication date latest 2016-02-04
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789089535795 (BC)
  • ISBN: 9789461279002 (ED)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!