Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 501426,
    "slug": "opgelet-het-genootschap-amstelodamum",
    "nstc": null,
    "title": "Opgelet!",
    "subtitle": "750 jaar onderwijs in Amsterdam",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "<p>Het gaat niet goed met het onderwijs in Nederland. Kinderen kunnen steeds minder goed lezen en rekenen en er is een nijpend tekort aan leerkrachten. In Amsterdam hakt dit probleem er extra hard in.<br /> <br /> Hoe was dat vroeger? Was het toen beter of juist slechter? Amstelodamum en het Huygens Instituut stelden zich deze vraag in een tijd waarin het onderwijs een van de dringendste dossiers van het Amsterdamse gemeentebestuur is. Het antwoord is dit boek, dat de belangrijkste ontwikkelingen en de opmerkelijkste verschijnselen van 750 jaar Amsterdams onderwijs belicht.<br /> <br /> Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat de kwaliteit van het onderwijs altijd al hoog op de agenda van het stadsbestuur stond. De selectie van de beste onderwijzers stond zelfs als taak benoemd in het stadsrecht van 1342. Maar net als nu waren er daarnaast particulieren die onderwijs aanboden. Ook andere onderwijskundige kwesties die nu spelen, blijken van alle tijden te zijn.<br /> <br /> Het kind staat in dit boek centraal. Voor elk tijdvak, vanaf de middeleeuwen tot en met de huidige tijd, is gekeken wat het onderwijs betekende &eacute;n betekent voor schoolgaande peuters, kleuters, jonge kinderen en tieners. Zo verbreedt dit boek de horizon van het publieke debat over verleden en toekomst van het Nederlandse onderwijs.</p>",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 288,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2024-12-06",
    "publication_date_latest": "2024-12-09",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789464565461",
            "product_form": "BC"
        },
        {
            "isbn": "9789464565478",
            "product_form": "ED"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T14:36:39+00:00",
    "updated_at": "2025-10-29T00:42:15+00:00",
    "publisher": {
        "id": 6515,
        "slug": "amsterdam-university-press",
        "name": "Amsterdam University Press",
        "created_at": "2025-09-19T13:38:07+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:47+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 311232,
            "slug": "diverse-auteurs-3",
            "key_names": "Diverse auteurs",
            "names_before_key": null,
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "693",
            "created_at": "2025-09-19T14:36:39+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T14:36:39+00:00"
        }
    ]
}
        

Opgelet!

750 jaar onderwijs in Amsterdam
ID 501426
Slug opgelet-het-genootschap-amstelodamum
Contributors
Author : Diverse auteurs
Annotation
Description <p>Het gaat niet goed met het onderwijs in Nederland. Kinderen kunnen steeds minder goed lezen en rekenen en er is een nijpend tekort aan leerkrachten. In Amsterdam hakt dit probleem er extra hard in.<br /> <br /> Hoe was dat vroeger? Was het toen beter of juist slechter? Amstelodamum en het Huygens Instituut stelden zich deze vraag in een tijd waarin het onderwijs een van de dringendste dossiers van het Amsterdamse gemeentebestuur is. Het antwoord is dit boek, dat de belangrijkste ontwikkelingen en de opmerkelijkste verschijnselen van 750 jaar Amsterdams onderwijs belicht.<br /> <br /> Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat de kwaliteit van het onderwijs altijd al hoog op de agenda van het stadsbestuur stond. De selectie van de beste onderwijzers stond zelfs als taak benoemd in het stadsrecht van 1342. Maar net als nu waren er daarnaast particulieren die onderwijs aanboden. Ook andere onderwijskundige kwesties die nu spelen, blijken van alle tijden te zijn.<br /> <br /> Het kind staat in dit boek centraal. Voor elk tijdvak, vanaf de middeleeuwen tot en met de huidige tijd, is gekeken wat het onderwijs betekende &eacute;n betekent voor schoolgaande peuters, kleuters, jonge kinderen en tieners. Zo verbreedt dit boek de horizon van het publieke debat over verleden en toekomst van het Nederlandse onderwijs.</p>
Genres
Subjects
693 Regionale stadsgeschiedenis NUR
NSTC
Publisher Amsterdam University Press
Imprint
Language dut
Page count 288
Duration
Publication date first 2024-12-06
Publication date latest 2024-12-09
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789464565461 (BC)
  • ISBN: 9789464565478 (ED)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!