Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 93840,
    "slug": "passagespassanten-jean-marie-de-smet",
    "nstc": null,
    "title": "Passages/passanten",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": "Passages/Passanten van Jean Marie de Smet bevat een aantal gedichten die ge\u00efnspireerd zijn  door de straatfotografie van Griet Blomme. Straatfotografe is een genre dat het reilen en zeilen van alledaagse mensen vastlegt. Het is de werkelijkheid die zich voor de camera afspeelt, zonder technische ingrepen, zonder manipulatie. Geheel onverwacht is het volle leven aanwezig voor de lens van de fotograaf en lijken mensen in hun ziel te laten kijken. Mensen die meedeinen op het ritme van de tijd, in de stad vol dissonante po\u00ebzie, soms luidkeels schaterend, soms gevangen in de Schreeuw van Munch. Het is alsof je bladert in een nooit eindigende biografie van de mensheid.\n\nJean Marie de Smet schrijft po\u00ebzie, proza en theaterteksten en publiceert regelmatig in tijdschriften. Van zijn hand zijn tot nu een vijftal dichtbundels verschenen. Hij was een tijdlang journalist en doceerde journalistieke technieken aan de Artevelde Hogeschool in Gent.\nGriet Blomme was jarenlang docente Fotografie aan de Kunsthogeschool St.-Lucas-Gent. Haar werk was te zien op een aantal individuele en groepstentoonstellingen.\n\n\nJean Marie de Smet debuteert in 1978 met Vluchtig als de Jaren, een bundel romantische gedichten waarin vergankelijkheid en natuurbeleving centraal staan. Ook in de daaropvolgende bundels blijft de thematiek van wat verloren ging en de onbereikbare geliefde centraal staan. In Visconti (1979) en Herfsttijloos (1981) zijn de themas als schoonheid en verval ingebed in een cultuurhistorisch besef. Een criticus schrijft dat deze po\u00ebzie de stilte probeert samen te vatten. \nDaarna volgt De Mooie Leegte (1988) waarin de mystieke belevenis centaal staat die zowel de middeleeuwer Ruusbroec als de hedendaagse bergbeklimmers drijft. Het lijkt een voorlopig eindpunt in de zoektocht van de dichter naar stilte en het witte blad papier. \nRuim zestien jaar later (2004) verschijnt Dierbare Melancholie, een bundel prozagedichten die een amalgaam zijn van nieuwe romantiek en postmodernisme. De bundel is een risicovolle onderneming waarin verschillende proza\u00efsche genres worden ver-dicht zoals het filmscenario, het gesprek, de opsomming, de brief, het essay, e.d. \nIn de jaren die aan deze bundel vooraf gaan publiceert J.M. de Smet onder de schuilnaam Anne de Sainte Foy een aantal speelse parlando gedichten die een nieuwe toon zetten in zijn werk.\nPassages/Passanten grijpt terug naar de sfeer van zijn eerste gedichten die eerder klassiek van opbouw zijn. In principe zijn de themas dezelfde gebleven: pijn, koude, verlies, vergeefsheid. De spanning tussen wat Breton ooit de stuiptrekkende schoonheid van de stad heeft genoemd en de passanten gevangen in hun troosteloze ik, zoals het luidt in een van de gedichten, kan alleen maar worden opgeheven door de troost en geborgenheid van de geliefde.",
    "description": "\ufeff\u2018Passages/Passanten\u2019 van Jean Marie de Smet bevat een aantal gedichten die ge\u00efnspireerd zijn  door de straatfotografie van Griet Blomme. Straatfotografe is een genre dat het reilen en zeilen van alledaagse mensen vastlegt. Het is de werkelijkheid die zich voor de camera afspeelt, zonder technische ingrepen, zonder manipulatie. Geheel onverwacht is het volle leven aanwezig voor de lens van de fotograaf en lijken mensen in hun ziel te laten kijken. Mensen die meedeinen op het ritme van de tijd, in de stad vol dissonante po\u00ebzie, soms luidkeels schaterend, soms gevangen in de Schreeuw van Munch. Het is alsof je bladert in een nooit eindigende biografie van de mensheid.<br/><br/>Jean Marie de Smet schrijft po\u00ebzie, proza en theaterteksten en publiceert regelmatig in tijdschriften. Van zijn hand zijn tot nu een vijftal dichtbundels verschenen. Hij was een tijdlang journalist en doceerde journalistieke technieken aan de Artevelde Hogeschool in Gent.<br/>Griet Blomme was jarenlang docente Fotografie aan de Kunsthogeschool St.-Lucas-Gent. Haar werk was te zien op een aantal individuele en groepstentoonstellingen.<br/><br/><br/>Jean Marie de Smet debuteert in 1978 met \u2018Vluchtig als de Jaren\u2019, een bundel romantische gedichten waarin vergankelijkheid en natuurbeleving centraal staan. Ook in de daaropvolgende bundels blijft de thematiek van wat verloren ging en de onbereikbare geliefde centraal staan. In \u2018Visconti\u2019 (1979) en \u2018Herfsttijloos\u2019 (1981) zijn de thema\u2019s als schoonheid en verval ingebed in een cultuurhistorisch besef. Een criticus schrijft dat deze po\u00ebzie de stilte probeert samen te vatten. <br/>Daarna volgt \u2018De Mooie Leegte\u2019 (1988) waarin de mystieke belevenis centaal staat die zowel de middeleeuwer Ruusbroec als de hedendaagse bergbeklimmers drijft. Het lijkt een voorlopig eindpunt in de zoektocht van de dichter naar stilte en het witte blad papier. <br/>Ruim zestien jaar later (2004) verschijnt \u2018Dierbare Melancholie\u2019, een bundel prozagedichten die een amalgaam zijn van nieuwe romantiek en postmodernisme. De bundel is een risicovolle onderneming waarin verschillende proza\u00efsche genres worden ver-dicht zoals het filmscenario, het gesprek, de opsomming, de brief, het essay, e.d. <br/>In de jaren die aan deze bundel vooraf gaan publiceert J.M. de Smet onder de schuilnaam Anne de Sainte Foy een aantal speelse parlando gedichten die een nieuwe toon zetten in zijn werk.<br/>\u2018Passages/Passanten\u2019 grijpt terug naar de sfeer van zijn eerste gedichten die eerder klassiek van opbouw zijn. In principe zijn de thema\u2019s dezelfde gebleven: pijn, koude, verlies, vergeefsheid. De spanning tussen wat Breton ooit \u201cde stuiptrekkende schoonheid van de stad\u201d heeft genoemd en de \u201cpassanten gevangen in hun troosteloze ik\u201d, zoals het luidt in een van de gedichten, kan alleen maar worden opgeheven door de troost en geborgenheid van de geliefde. <br/><br/>",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": null,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2010-10-10",
    "publication_date_latest": "2010-10-21",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789056550646",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T12:34:42+00:00",
    "updated_at": "2025-11-02T00:06:09+00:00",
    "publisher": {
        "id": 327,
        "slug": "uitgeverij-poeziecentrum-vzw",
        "name": "Uitgeverij Poeziecentrum vzw",
        "created_at": "2025-09-19T12:29:16+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:02+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 47036,
            "slug": "jean-marie-de-smet",
            "key_names": "Smet",
            "names_before_key": "Jean Marie",
            "prefix_to_key": "de",
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "306",
            "created_at": "2025-09-19T12:34:42+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T12:34:42+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

Passages/passanten

ID 93840
Slug passagespassanten-jean-marie-de-smet
Contributors
Author : Jean Marie de Smet
Annotation Passages/Passanten van Jean Marie de Smet bevat een aantal gedichten die geïnspireerd zijn door de straatfotografie van Griet Blomme. Straatfotografe is een genre dat het reilen en zeilen van alledaagse mensen vastlegt. Het is de werkelijkheid die zich voor de camera afspeelt, zonder technische ingrepen, zonder manipulatie. Geheel onverwacht is het volle leven aanwezig voor de lens van de fotograaf en lijken mensen in hun ziel te laten kijken. Mensen die meedeinen op het ritme van de tijd, in de stad vol dissonante poëzie, soms luidkeels schaterend, soms gevangen in de Schreeuw van Munch. Het is alsof je bladert in een nooit eindigende biografie van de mensheid. Jean Marie de Smet schrijft poëzie, proza en theaterteksten en publiceert regelmatig in tijdschriften. Van zijn hand zijn tot nu een vijftal dichtbundels verschenen. Hij was een tijdlang journalist en doceerde journalistieke technieken aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Griet Blomme was jarenlang docente Fotografie aan de Kunsthogeschool St.-Lucas-Gent. Haar werk was te zien op een aantal individuele en groepstentoonstellingen. Jean Marie de Smet debuteert in 1978 met Vluchtig als de Jaren, een bundel romantische gedichten waarin vergankelijkheid en natuurbeleving centraal staan. Ook in de daaropvolgende bundels blijft de thematiek van wat verloren ging en de onbereikbare geliefde centraal staan. In Visconti (1979) en Herfsttijloos (1981) zijn de themas als schoonheid en verval ingebed in een cultuurhistorisch besef. Een criticus schrijft dat deze poëzie de stilte probeert samen te vatten. Daarna volgt De Mooie Leegte (1988) waarin de mystieke belevenis centaal staat die zowel de middeleeuwer Ruusbroec als de hedendaagse bergbeklimmers drijft. Het lijkt een voorlopig eindpunt in de zoektocht van de dichter naar stilte en het witte blad papier. Ruim zestien jaar later (2004) verschijnt Dierbare Melancholie, een bundel prozagedichten die een amalgaam zijn van nieuwe romantiek en postmodernisme. De bundel is een risicovolle onderneming waarin verschillende prozaïsche genres worden ver-dicht zoals het filmscenario, het gesprek, de opsomming, de brief, het essay, e.d. In de jaren die aan deze bundel vooraf gaan publiceert J.M. de Smet onder de schuilnaam Anne de Sainte Foy een aantal speelse parlando gedichten die een nieuwe toon zetten in zijn werk. Passages/Passanten grijpt terug naar de sfeer van zijn eerste gedichten die eerder klassiek van opbouw zijn. In principe zijn de themas dezelfde gebleven: pijn, koude, verlies, vergeefsheid. De spanning tussen wat Breton ooit de stuiptrekkende schoonheid van de stad heeft genoemd en de passanten gevangen in hun troosteloze ik, zoals het luidt in een van de gedichten, kan alleen maar worden opgeheven door de troost en geborgenheid van de geliefde.
Description ‘Passages/Passanten’ van Jean Marie de Smet bevat een aantal gedichten die geïnspireerd zijn door de straatfotografie van Griet Blomme. Straatfotografe is een genre dat het reilen en zeilen van alledaagse mensen vastlegt. Het is de werkelijkheid die zich voor de camera afspeelt, zonder technische ingrepen, zonder manipulatie. Geheel onverwacht is het volle leven aanwezig voor de lens van de fotograaf en lijken mensen in hun ziel te laten kijken. Mensen die meedeinen op het ritme van de tijd, in de stad vol dissonante poëzie, soms luidkeels schaterend, soms gevangen in de Schreeuw van Munch. Het is alsof je bladert in een nooit eindigende biografie van de mensheid.<br/><br/>Jean Marie de Smet schrijft poëzie, proza en theaterteksten en publiceert regelmatig in tijdschriften. Van zijn hand zijn tot nu een vijftal dichtbundels verschenen. Hij was een tijdlang journalist en doceerde journalistieke technieken aan de Artevelde Hogeschool in Gent.<br/>Griet Blomme was jarenlang docente Fotografie aan de Kunsthogeschool St.-Lucas-Gent. Haar werk was te zien op een aantal individuele en groepstentoonstellingen.<br/><br/><br/>Jean Marie de Smet debuteert in 1978 met ‘Vluchtig als de Jaren’, een bundel romantische gedichten waarin vergankelijkheid en natuurbeleving centraal staan. Ook in de daaropvolgende bundels blijft de thematiek van wat verloren ging en de onbereikbare geliefde centraal staan. In ‘Visconti’ (1979) en ‘Herfsttijloos’ (1981) zijn de thema’s als schoonheid en verval ingebed in een cultuurhistorisch besef. Een criticus schrijft dat deze poëzie de stilte probeert samen te vatten. <br/>Daarna volgt ‘De Mooie Leegte’ (1988) waarin de mystieke belevenis centaal staat die zowel de middeleeuwer Ruusbroec als de hedendaagse bergbeklimmers drijft. Het lijkt een voorlopig eindpunt in de zoektocht van de dichter naar stilte en het witte blad papier. <br/>Ruim zestien jaar later (2004) verschijnt ‘Dierbare Melancholie’, een bundel prozagedichten die een amalgaam zijn van nieuwe romantiek en postmodernisme. De bundel is een risicovolle onderneming waarin verschillende prozaïsche genres worden ver-dicht zoals het filmscenario, het gesprek, de opsomming, de brief, het essay, e.d. <br/>In de jaren die aan deze bundel vooraf gaan publiceert J.M. de Smet onder de schuilnaam Anne de Sainte Foy een aantal speelse parlando gedichten die een nieuwe toon zetten in zijn werk.<br/>‘Passages/Passanten’ grijpt terug naar de sfeer van zijn eerste gedichten die eerder klassiek van opbouw zijn. In principe zijn de thema’s dezelfde gebleven: pijn, koude, verlies, vergeefsheid. De spanning tussen wat Breton ooit “de stuiptrekkende schoonheid van de stad” heeft genoemd en de “passanten gevangen in hun troosteloze ik”, zoals het luidt in een van de gedichten, kan alleen maar worden opgeheven door de troost en geborgenheid van de geliefde. <br/><br/>
Genres
Subjects
306 Poëzie NUR
NSTC
Publisher Uitgeverij Poeziecentrum vzw
Imprint
Language dut
Page count
Duration
Publication date first 2010-10-10
Publication date latest 2010-10-21
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789056550646 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!