Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 452614,
    "slug": "patientgericht-communiceren-in-de-ggz-remke-van-staveren-2",
    "nstc": null,
    "title": "Pati\u00ebntgericht communiceren in de ggz",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Een nieuwe, herstelondersteunende ggz begint bij een nieuwe taal en manier van denken. In de vijf jaar sinds het verschijnen van de eerste druk van <em>Pati\u00ebntgericht communiceren in de ggz</em> is er veel veranderd, zowel in de maatschappij als in de ggz. Met de komst van de herstelbeweging (Wilma Boevink), positieve gezondheid (Machteld Huber) en persoonlijke psychiatrie (Jim van Os en Philippe Delespaul) is ook het communiceren in de ggz veranderd. De relatie tussen hulpverlener en pati\u00ebnt of cli\u00ebnt is respectvoller en gelijkwaardiger geworden, ieder als expert op het eigen gebied, terwijl naasten veel meer dan voorheen betrokken worden bij de zorg. \n\nWat is er nieuw in de nieuwe druk? Naast Rogeriaanse waarden als echtheid, respect, acceptatie en empathie, is een pati\u00ebntgerichte houding gebaseerd op openheid en zelfonthulling, professionele nabijheid, en (zelf)compassie. De pati\u00ebntgerichte hulpverlener is flexibel, hij of zij past zich aan de pati\u00ebnt en diens omstandigheden aan, maar blijft wel zichzelf. \nPati\u00ebntgericht communiceren was altijd al gericht op het versterken van wat er goed gaat, en waar de pati\u00ebnt of cli\u00ebnt goed in is. Eigen regie en empowerment lopen als een rode draad door het boek. Hoofdstukken als <em>Samen een behandelplan maken, In gesprek met naasten</em> en <em>Samen beslissen over medicatie</em> zijn daar een mooi voorbeeld van. Ook zijn in deze druk veel moderne, herstelondersteunende concepten ge\u00efntegreerd. Twee nieuwe hoofdstukken <em>Autisme</em> en <em>Herstelondersteunende taal</em> zijn samen met ervaringsdeskundigen geschreven. \nTot slot is ook app MedCom, bedoeld als snelle referentie, geheel herzien. \n<em>Pati\u00ebntgericht communiceren in de ggz</em> dient als inspiratiebron voor alle hulpverleners in de ggz, al dan niet in opleiding, die samen met hun pati\u00ebnten of cli\u00ebnten willen werken aan herstel. \n\nWouter van den Berg, pati\u00ebnt/ervaringsdeskundige: \u2018Z\u00f3 wil ik behandeld worden als pati\u00ebnt: erkenning krijgen, gehoord worden, persoonlijke interesse voelen, gelijkwaardigheid bemerken, hoop gevend en leidend tot empowerment. Lees dit boek, zou ik zeggen. Laat je raken en toon dat ook als teken van empathie!\u2019\n\nFredrike Bannink, klinisch psycholoog/auteur oplossingsgerichte leerboeken: \u2018Een boek waarmee aan de kunst van het aansluiten recht wordt gedaan! Dit vlot geschreven en praktische boek laat zien hoe je met pati\u00ebntgerichte communicatie de kans op tevredenheid vergroot, met positieve gezondheidseffecten. Daartoe lenen zich vooral vaardigheden uit de motiverende gespreksvoering en oplossingsgerichte therapie.\u2019 \n\nPeter van Harten, hoogleraar psychiatrie: \u2018Zoals Carl Rogers al aangaf is \u2018echtheid\u2019 het belangrijkste element in de relatie met de cli\u00ebnt, en daarvoor is persoonlijke ontwikkeling nodig. Toch kun je de techniek en systematiek van de gespreksvaardigheden leren uit dit uitstekende, veelomvattende en helder geschreven leerboek. Het is geschikt voor alle hulpverleners en lees nog plezierig ook!\u2019",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 272,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2019-01-01",
    "publication_date_latest": "2019-01-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "hebban_rank": null,
    "created_at": "2025-09-19T13:53:24+00:00",
    "updated_at": "2025-11-14T03:54:36+00:00",
    "publisher": {
        "id": 7243,
        "slug": "uitgeverij-de-tijdstroom-2",
        "name": "Uitgeverij De Tijdstroom",
        "gau": false,
        "created_at": "2025-09-19T13:46:32+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T14:56:47+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 279908,
            "slug": "remke-van-staveren-2",
            "key_names": "van Staveren",
            "names_before_key": "Remke",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Patiëntgericht communiceren in de ggz

ID 452614
Slug patientgericht-communiceren-in-de-ggz-remke-van-staveren-2
Contributors
Author : Remke van Staveren
Annotation
Description Een nieuwe, herstelondersteunende ggz begint bij een nieuwe taal en manier van denken. In de vijf jaar sinds het verschijnen van de eerste druk van <em>Patiëntgericht communiceren in de ggz</em> is er veel veranderd, zowel in de maatschappij als in de ggz. Met de komst van de herstelbeweging (Wilma Boevink), positieve gezondheid (Machteld Huber) en persoonlijke psychiatrie (Jim van Os en Philippe Delespaul) is ook het communiceren in de ggz veranderd. De relatie tussen hulpverlener en patiënt of cliënt is respectvoller en gelijkwaardiger geworden, ieder als expert op het eigen gebied, terwijl naasten veel meer dan voorheen betrokken worden bij de zorg. Wat is er nieuw in de nieuwe druk? Naast Rogeriaanse waarden als echtheid, respect, acceptatie en empathie, is een patiëntgerichte houding gebaseerd op openheid en zelfonthulling, professionele nabijheid, en (zelf)compassie. De patiëntgerichte hulpverlener is flexibel, hij of zij past zich aan de patiënt en diens omstandigheden aan, maar blijft wel zichzelf. Patiëntgericht communiceren was altijd al gericht op het versterken van wat er goed gaat, en waar de patiënt of cliënt goed in is. Eigen regie en empowerment lopen als een rode draad door het boek. Hoofdstukken als <em>Samen een behandelplan maken, In gesprek met naasten</em> en <em>Samen beslissen over medicatie</em> zijn daar een mooi voorbeeld van. Ook zijn in deze druk veel moderne, herstelondersteunende concepten geïntegreerd. Twee nieuwe hoofdstukken <em>Autisme</em> en <em>Herstelondersteunende taal</em> zijn samen met ervaringsdeskundigen geschreven. Tot slot is ook app MedCom, bedoeld als snelle referentie, geheel herzien. <em>Patiëntgericht communiceren in de ggz</em> dient als inspiratiebron voor alle hulpverleners in de ggz, al dan niet in opleiding, die samen met hun patiënten of cliënten willen werken aan herstel. Wouter van den Berg, patiënt/ervaringsdeskundige: ‘Zó wil ik behandeld worden als patiënt: erkenning krijgen, gehoord worden, persoonlijke interesse voelen, gelijkwaardigheid bemerken, hoop gevend en leidend tot empowerment. Lees dit boek, zou ik zeggen. Laat je raken en toon dat ook als teken van empathie!’ Fredrike Bannink, klinisch psycholoog/auteur oplossingsgerichte leerboeken: ‘Een boek waarmee aan de kunst van het aansluiten recht wordt gedaan! Dit vlot geschreven en praktische boek laat zien hoe je met patiëntgerichte communicatie de kans op tevredenheid vergroot, met positieve gezondheidseffecten. Daartoe lenen zich vooral vaardigheden uit de motiverende gespreksvoering en oplossingsgerichte therapie.’ Peter van Harten, hoogleraar psychiatrie: ‘Zoals Carl Rogers al aangaf is ‘echtheid’ het belangrijkste element in de relatie met de cliënt, en daarvoor is persoonlijke ontwikkeling nodig. Toch kun je de techniek en systematiek van de gespreksvaardigheden leren uit dit uitstekende, veelomvattende en helder geschreven leerboek. Het is geschikt voor alle hulpverleners en lees nog plezierig ook!’
Bestseller 60
Genres
Subjects No subjects available
NSTC
Publisher Uitgeverij De Tijdstroom
Imprint
Language dut
Page count 272
Duration
Publication date first 2019-01-01
Publication date latest 2019-01-01
Cover URL
Editions No editions available

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!