{
"id": 516767,
"slug": "praktijkonderzoek-in-de-school-cyrilla-van-der-donk-2",
"nstc": null,
"title": "Praktijkonderzoek in de school",
"subtitle": null,
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": null,
"description": "Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse onderwijspraktijk en tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek is een professionele leerstrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de praktijk verankerd is. De methodiek kenmerkt zich door een krachtige verbinding tussen onderzoeken en innoveren. Onderwijsprofessionals vormen de motor achter leer- en verbetertrajecten die vanuit de beroepspraktijk ontstaan.\n\nPraktijkonderzoek in de school is in Nederland en Belgi\u00eb een standaardwerk geworden in de lerarenopleidingen en onderwijspraktijk voor het voorbereiden en uitvoeren van deze vorm van onderzoek. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken zijn de basisprincipes van praktijkonderzoek vertaald naar de beroepspraktijk van het onderwijs vanuit een realistische visie op de waarde die het onderzoek kan hebben voor de school, de leraren, de leerlingen en hun ouders. In de uitgave staan de zeven kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal: ori\u00ebnteren, richten, plannen, verzamelen, analyseren en concluderen, ontwerpen en rapporteren en presenteren.\n\nVanuit het buitenland is er toenemende interesse voor de succesvolle uitgave. Zo wordt de methodiek al jaren toegepast in Duitsland en zal deze spoedig ook in de Verenigde Staten en Brazili\u00eb op de markt verschijnen.\n\nDe auteurs hebben Praktijkonderzoek in de school volledig geactualiseerd en onder meer informatie toegevoegd over:\n\nHet uitvoeren van een contextanalyse\nBij praktijkonderzoek is de beroepscontext nadrukkelijk verbonden aan het onderzoeksproces en de opbrengsten daarvan. In deze nieuwe versie bieden de auteurs de lezer een kader aan de hand waarvan de beroepscontext bij het doorlopen van de kernactiviteit \u2018Ori\u00ebnteren\u2019 in kaart kan worden gebracht.\n\nHet afbakenen van een praktijkprobleem\nMet het doorlopen van de kernactiviteit \u2018Ori\u00ebnteren\u2019 wordt het praktijkprobleem in de breedte verkend(divergeren). Tijdens de daaropvolgende kernactiviteit \u2018Richten\u2019 wordt bepaald wat wel en wat niet onderzocht gaat worden (convergeren). De keuzes die gemaakt worden om het praktijkprobleem af te bakenen, worden onderbouwd aan de hand van eigen ervaringen, data uit de praktijk en inzichten uit de literatuur. In deze vierde herziene druk wordt de lezer met behulp van diverse praktische technieken ondersteund bij het verantwoorden van deze keuzes.\n\nHet kiezen van methoden van dataverzameling\nBij praktijkonderzoek kunnen verschillende methoden voor dataverzameling worden ingezet. Deze methoden leveren verschillende soorten data op; voorgestructureerde (kwantitatieve) data dan wel minder gestructureerde (kwalitatieve) data, of een combinatie daarvan. Deze vierde herziene versie biedt de lezer aanvullende ondersteuning bij het kiezen van de methoden van dataverzameling voor zijn of haar praktijkonderzoek.\n\nHet divergeren en convergeren bij ontwerponderzoek\nOntwerpen is een systematisch proces, maar vraagt ook om de nodige creativiteit. Er worden creatieve technieken ingezet om verschillende ontwerpidee\u00ebn te genereren (divergeren), waarna een keuze wordt gemaakt (convergeren) voor het best passende idee. In deze nieuwe versie worden verschillende technieken aangeboden die hierbij van waarde kunnen zijn.\n\nHet gebruikmaken van theorie gedurende het onderzoek\nBij een praktijkonderzoek wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van theoretische bronnen en wordt de theorie verbonden met de praktijk. Mede op basis hiervan ontstaan nieuwe inzichten en/of worden bestaande inzichten getoetst in de praktijk. In deze nieuwe versie wordt de lezer nadrukkelijker ondersteund bij het benutten van theorie in verschillende fasen van zijn of haar praktijkonderzoek.\n\nHet onderscheid tussen methodologische kwaliteit, bruikbaarheid en overdraagbaarheid bij de...",
"additional_content": null,
"bestseller_60": null,
"imprint": null,
"language_code": "dut",
"original_language_code": null,
"page_count": 384,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": null,
"publication_date_latest": "2020-07-20",
"cover_url": null,
"editions": [],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"hebban_rank": null,
"created_at": "2025-09-19T14:39:33+00:00",
"updated_at": "2025-11-15T03:54:33+00:00",
"publisher": {
"id": 6921,
"slug": "coutinho",
"name": "Coutinho",
"gau": false,
"created_at": "2025-09-19T13:39:03+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T15:13:22+00:00"
},
"contributors": [
{
"id": 319043,
"slug": "cyrilla-van-der-donk-2",
"key_names": "Donk",
"names_before_key": "Cyrilla",
"prefix_to_key": "van der",
"contributor_role": "A01",
"readable_contributor_role": "Author"
}
],
"genres": [],
"subjects": [],
"tags": [],
"campaigns": []
}