Unbidan
Acme Inc.
An error occurred
  • Request ist not authorized. Maybe your session has been expired. Please log in again.
            {
    "id": 384186,
    "slug": "protocol-ernstige-reken-wiskundeproblemen-en-dyscalculie-mieke-van-groenestijn",
    "nstc": null,
    "title": "Protocol ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen.\nHet landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs.\nHet doel van rekenwiskunde-onderwijs is functionele gecijferdheid, afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt.\nHet protocol is geschreven voor allen die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders.\nHet protocol beoogt een leidraad te zijn voor:\n\u0095 het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs;\n\u0095 het zorgvuldig afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van kinderen;\n\u0095 het voorkomen van rekenwiskunde-problemen;\n\u0095 het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie;\n\u0095 het ontwikkelen van rekenbeleid;\n\u0095 het ontwikkelen van zorgbeleid.\nBelangrijk is dat er een doorgaande leerlijn rekenen richting voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is. Ook het protocol ERWD zal die uitbreiding krijgen.",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 288,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2011-01-01",
    "publication_date_latest": "2011-01-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:35:28+00:00",
    "updated_at": "2025-10-29T00:31:18+00:00",
    "publisher": {
        "id": 172,
        "slug": "koninklijke-van-gorcum-bv",
        "name": "Koninklijke Van Gorcum b.v.",
        "created_at": "2025-09-19T12:29:16+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:08:05+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": []
}
        

Protocol ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie

ID 384186
Slug protocol-ernstige-reken-wiskundeproblemen-en-dyscalculie-mieke-van-groenestijn
Contributors
Annotation
Description De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. Het ministerie van OCW heeft in 2008 een subsidie toegekend om het protocol te ontwikkelen. Het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (protocol ERWD) richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van rekenwiskunde-onderwijs is functionele gecijferdheid, afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Het protocol is geschreven voor allen die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders. Het protocol beoogt een leidraad te zijn voor: • het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs; • het zorgvuldig afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van kinderen; • het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; • het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; • het ontwikkelen van rekenbeleid; • het ontwikkelen van zorgbeleid. Belangrijk is dat er een doorgaande leerlijn rekenen richting voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is. Ook het protocol ERWD zal die uitbreiding krijgen.
Genres
Subjects No subjects available
NSTC
Publisher Koninklijke Van Gorcum b.v.
Imprint
Language dut
Page count 288
Duration
Publication date first 2011-01-01
Publication date latest 2011-01-01
Cover URL
Editions No editions available

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!