Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 233479,
    "slug": "revoluties-in-de-klas-matthias-meirlaen-2",
    "nstc": null,
    "title": "Revoluties in de klas",
    "subtitle": "Secundair geschiedenisonderwijs in de Zuidelijke Nederlanden, 1750-1850",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Verrassend portret van de politieke debatten en didactische praktijk in het eerste geschiedenisonderwijs.\r\nTussen 1750 en 1850 vormden de Zuidelijke Nederlanden het toneel van verschillende politieke omwentelingen. De Oostenrijkse, Franse revolutionaire, Napoleontische, Hollandse en Belgische bestuurders volgden elkaar in een snel tempo op. In het kader van de beoogde bestuurlijke centralisatie, stond het onderwijs tijdens deze regimewissels telkens bovenaan de politieke agenda. Vooral over het curriculum voor het secundair onderwijs werd hevig gediscussieerd. Revoluties in de klas gaat uitvoerig in op deze debatten, en laat zien hoe het vak geschiedenis vorm kreeg en tegelijkertijd ingang vond in het secundair onderwijs. Centraal staat de vraag hoe de opeenvolgende politieke revoluties de didactiek en inhoud van het vroegste geschiedenisonderwijs hertekenden.\r\nMatthias Meirlaen schetst een rijk beeld van niet enkel de politieke debatten, maar ook van de verhalen en praktijken in het vroegste geschiedenisonderwijs van de Zuidelijke Nederlanden. Hij laat zien hoe oude didactische gebruiken voortleefden, wijst op de subtiele betekenisverschuivingen in de historische beeldvorming, en brengt de vaak verrassende persoonlijke invulling van leraren in de praktijk aan het licht. De lezer krijgt zo een geschakeerd zicht op de veelvormige dynamiek die het geschiedenisonderwijs tijdens de periode van de revoluties kenmerkte.\r\n",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 392,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2014-02-17",
    "publication_date_latest": "2014-02-17",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789461661449",
            "product_form": "EA"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T12:55:53+00:00",
    "updated_at": "2025-11-10T00:17:30+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1331,
        "slug": "universitaire-pers-leuven",
        "name": "Universitaire Pers Leuven",
        "created_at": "2025-09-19T12:34:20+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:03:01+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 135398,
            "slug": "matthias-meirlaen",
            "key_names": "Meirlaen",
            "names_before_key": "Matthias",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "694",
            "created_at": "2025-09-19T12:55:53+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T12:55:53+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Revoluties in de klas

Secundair geschiedenisonderwijs in de Zuidelijke Nederlanden, 1750-1850
ID 233479
Slug revoluties-in-de-klas-matthias-meirlaen-2
Contributors
Author : Matthias Meirlaen
Annotation
Description Verrassend portret van de politieke debatten en didactische praktijk in het eerste geschiedenisonderwijs. Tussen 1750 en 1850 vormden de Zuidelijke Nederlanden het toneel van verschillende politieke omwentelingen. De Oostenrijkse, Franse revolutionaire, Napoleontische, Hollandse en Belgische bestuurders volgden elkaar in een snel tempo op. In het kader van de beoogde bestuurlijke centralisatie, stond het onderwijs tijdens deze regimewissels telkens bovenaan de politieke agenda. Vooral over het curriculum voor het secundair onderwijs werd hevig gediscussieerd. Revoluties in de klas gaat uitvoerig in op deze debatten, en laat zien hoe het vak geschiedenis vorm kreeg en tegelijkertijd ingang vond in het secundair onderwijs. Centraal staat de vraag hoe de opeenvolgende politieke revoluties de didactiek en inhoud van het vroegste geschiedenisonderwijs hertekenden. Matthias Meirlaen schetst een rijk beeld van niet enkel de politieke debatten, maar ook van de verhalen en praktijken in het vroegste geschiedenisonderwijs van de Zuidelijke Nederlanden. Hij laat zien hoe oude didactische gebruiken voortleefden, wijst op de subtiele betekenisverschuivingen in de historische beeldvorming, en brengt de vaak verrassende persoonlijke invulling van leraren in de praktijk aan het licht. De lezer krijgt zo een geschakeerd zicht op de veelvormige dynamiek die het geschiedenisonderwijs tijdens de periode van de revoluties kenmerkte.
Bestseller 60
Genres
Subjects
694 Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis NUR
NSTC
Publisher Universitaire Pers Leuven
Imprint
Language dut
Page count 392
Duration
Publication date first 2014-02-17
Publication date latest 2014-02-17
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789461661449 (EA)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!