{
"id": 465754,
"slug": "titians-hidden-double-portrait",
"nstc": null,
"title": "Titian's hidden double portrait",
"subtitle": "unveiled after 500 years",
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": null,
"description": "Al in zijn eigen tijd was de status van<br />\nde Venetiaanse schilder Titiaan (1488-<br />\n1576) legendarisch. Hij werkte op de<br />\ngrens tussen de renaissance en de barok<br />\nen werd vereerd op gelijke voet met de<br />\ngroten der aarde. Zijn picturale stijl,<br />\nbuitengewone kleurgebruik en virtuoze<br />\ntechniek waren en zijn nog steeds een<br />\nonuitputtelijke inspiratiebron voor<br />\ngeneraties kunstenaars. Onder meer<br />\nRubens en Van Dyck hadden een grote<br />\nbewondering voor Titiaans werk en<br />\nbestudeerden het uitvoerig.<br />\nPortret van een dame en haar dochter<br />\nis wellicht een van de fascinerendste<br />\nwerken van Titiaan. Hij begon aan<br />\nhet wonderbaarlijke schilderij in het<br />\nmidden van de zestiende eeuw, maar<br />\nstierf voor hij het kon afwerken.<br />\nDeze verbeelding van de relatie tussen<br />\neen moeder en haar kind is onge\u00ebvenaard.<br />\nOndanks de monumentaliteit<br />\nvan het schilderij is de blik waarmee de<br />\ndochter haar moeder aankijkt wellicht<br />\neen van de tederste uit de hele kunstgeschiedenis.<br />\nDe identiteit van de<br />\ngeportretteerden is onzeker, maar<br />\nsommige kunsthistorici beweren dat<br />\nTitiaan een portret maakte van zijn<br />\nminnares, Milia, en hun buitenechtelijke<br />\ndochter, Emilia.<br />\nHet schilderij beleefde van bij zijn<br />\nontstaan een wonderbaarlijke geschiedenis.<br />\nZijn omzwervingen beginnen in<br />\nVeneti\u00eb, waarna het werk passeert bij<br />\nde Russische tsaren en dan via Parijs<br />\nin Londen terechtkomt, waar het op<br />\nmiraculeuze wijze de bombardementen<br />\nvan de Tweede Wereldoorlog overleeft.<br />\nVandaag is het na een twintig jaar<br />\ndurende restauratie weer volledig in ere<br />\nhersteld.<br />\nMet essays van topkunsthistorici<br />\nals Andrea Bayer (The Metropolitan<br />\nMuseum of Art, New York), Jaynie<br />\nAnderson (University of Melbourne),<br />\nLarry Keith (National Gallery, Londen)<br />\nen Irina Artemieva (Hermitage, Sint-<br />\nPetersburg).<br />\nPortret van een dame met haar dochter<br />\nwordt een hoogtepunt in de tentoonstelling<br />\nFrom Titian to Rubens \u2013<br />\nMasterpieces from Flemish Collections<br />\nin het Palazzo Ducale in Veneti\u00eb<br />\n(5 september 2019 \u2013 1 maart 2020),<br />\neen samenwerking tussen Fondazione<br />\nMusei Civici di Venezia (MUVE) en<br />\nhet Rubenshuis in Antwerpen.<br />\nTOPWERK VAN TITIAAN<br />\nONTLEED<br />\nDOOR SPECIALISTEN<br />\n22 HANNIBAL \u2014 BEELDENDE KUNST",
"imprint": null,
"language_code": "eng",
"original_language_code": null,
"page_count": 157,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": "2019-08-19",
"publication_date_latest": "2019-08-19",
"cover_url": null,
"editions": [
{
"isbn": "9789463887007",
"product_form": "BB"
}
],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"created_at": "2025-09-19T14:27:39+00:00",
"updated_at": "2025-10-30T00:39:23+00:00",
"publisher": {
"id": 6655,
"slug": "hannibal-books",
"name": "Hannibal Books",
"created_at": "2025-09-19T12:43:07+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T15:13:47+00:00"
},
"contributors": [],
"genres": [],
"subjects": [
{
"scheme_identifier": "32",
"scheme_version": null,
"main_subject": false,
"subject_code": "642",
"created_at": "2025-09-19T14:27:39+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T14:27:39+00:00"
}
],
"campaigns": []
}