Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 258836,
    "slug": "universitaire-vormingsidealen-lj-dorsman",
    "nstc": null,
    "title": "Universitaire vormingsidealen",
    "subtitle": "de Nederlandse universiteiten sedert 1876",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Universiteiten hebben tot taak studenten te vormen. Dat doen zij al eeuwen en daarover is iedereen het eens. De problemen beginnen echter wanneer de vraag wordt gesteld wat 'vorming' inhoudt. De Wet op het Hoger Onderwijs van 1876 bepaalde dat studenten moesten worden gevormd tot zelfstandige beoefening van de wetenschap. Al snel werden klachten geuit ten aanzien van de hiermee onvermijdelijk samenhangende specialisatie en vakkenscheiding. Ook werd zorgelijk gekeken naar de steeds maar groeiende aantallen studenten. Moesten dat allemaal onderzoekers worden? Kortom, zodra het begrip 'vorming' werd gedefinieerd, braken nieuwe discussies uit. In deze bundel wordt een aantal debatten nader bekeken. De bijdragen bieden een historische benadering van een actueel thema.<br />Inhoud: Verantwoording   PETER JAN KNEGTMANS, Inleiding: universiteit en samenleving   HERMAN DE LIAGRE B\u00d6HL, Vormingsidealen van professoren tijdens het Interbellum   DAVID BANEKE, Toegepaste natuurwetenschap aan de universiteit - contradictie of noodzaak?   HENRI A. KROP, Laat de universiteit meer dan een vakschool zijn. Het pleidooi voor de Centrale Interfaculteit   LEEN DORSMAN, Studium Generale: een mislukte doorbraak (1945-1960)   JOZEF VOS, 'Een faculteit is toch geen leraren-fabriek!' De MO-opleiding voor leraren en de universitaire vorming   J.A. VAN KEMENADE, Achtergronden van de Open Universiteit   PETER BAGGEN, De wereld veranderen: universiteit en overheidsbeleid in Nederland, 1960-2000   Over de auteurs   Register",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 112,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2005-10-31",
    "publication_date_latest": "2005-10-31",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789065508966",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:02:54+00:00",
    "updated_at": "2025-11-09T00:19:52+00:00",
    "publisher": {
        "id": 1281,
        "slug": "uitgeverij-verloren-bv",
        "name": "Uitgeverij Verloren b.v.",
        "created_at": "2025-09-19T12:33:26+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:05:04+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 148766,
            "slug": "lj-dorsman",
            "key_names": "Dorsman",
            "names_before_key": "L.J.",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        },
        {
            "id": 148767,
            "slug": "pj-knegtmans-2",
            "key_names": "Knegtmans",
            "names_before_key": "P.J.",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "680",
            "created_at": "2025-09-19T13:02:54+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:02:54+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Universitaire vormingsidealen

de Nederlandse universiteiten sedert 1876
ID 258836
Slug universitaire-vormingsidealen-lj-dorsman
Contributors
Author : L.J. Dorsman
Author : P.J. Knegtmans
Annotation
Description Universiteiten hebben tot taak studenten te vormen. Dat doen zij al eeuwen en daarover is iedereen het eens. De problemen beginnen echter wanneer de vraag wordt gesteld wat 'vorming' inhoudt. De Wet op het Hoger Onderwijs van 1876 bepaalde dat studenten moesten worden gevormd tot zelfstandige beoefening van de wetenschap. Al snel werden klachten geuit ten aanzien van de hiermee onvermijdelijk samenhangende specialisatie en vakkenscheiding. Ook werd zorgelijk gekeken naar de steeds maar groeiende aantallen studenten. Moesten dat allemaal onderzoekers worden? Kortom, zodra het begrip 'vorming' werd gedefinieerd, braken nieuwe discussies uit. In deze bundel wordt een aantal debatten nader bekeken. De bijdragen bieden een historische benadering van een actueel thema.<br />Inhoud: Verantwoording PETER JAN KNEGTMANS, Inleiding: universiteit en samenleving HERMAN DE LIAGRE BÖHL, Vormingsidealen van professoren tijdens het Interbellum DAVID BANEKE, Toegepaste natuurwetenschap aan de universiteit - contradictie of noodzaak? HENRI A. KROP, Laat de universiteit meer dan een vakschool zijn. Het pleidooi voor de Centrale Interfaculteit LEEN DORSMAN, Studium Generale: een mislukte doorbraak (1945-1960) JOZEF VOS, 'Een faculteit is toch geen leraren-fabriek!' De MO-opleiding voor leraren en de universitaire vorming J.A. VAN KEMENADE, Achtergronden van de Open Universiteit PETER BAGGEN, De wereld veranderen: universiteit en overheidsbeleid in Nederland, 1960-2000 Over de auteurs Register
Bestseller 60
Genres
Subjects
680 Geschiedenis algemeen NUR
NSTC
Publisher Uitgeverij Verloren b.v.
Imprint
Language dut
Page count 112
Duration
Publication date first 2005-10-31
Publication date latest 2005-10-31
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789065508966 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!