{
"id": 260649,
"slug": "utile-dulci",
"nstc": null,
"title": "Utile dulci",
"subtitle": "leer- en leesboeken voor de Nederlandse en Vlaamse jeugd",
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": null,
"description": "\"Jaarboek voor de geschiedenis van opvoeding en onderwijs 2006<br />\u201cOmne tulit punctum qui miscuit utile dulci.\u201d <br />Vrij vertaald betekent deze spreuk van Horatius: \u201cAlgemene instemming krijgt diegene die het nuttige met het aangename \u00adverenigt.\u201d Deze verbinding van het nuttige met het aangename stond voorop in de vroege vormen van jeugdliteratuur. Zij danken hun ontstaan aan de Verlichting, waarin voor het eerst, naast de opvoedbaarheid, ook de eigenheid en de specifieke behoeften van het kind werden erkend. Spelen en plezier maken hoorden daarbij. Leuke en aantrekkelijk vorm-gegeven schoolboeken zouden het leren vergemakkelijken, en omgekeerd bevatte recreatieve jeugdliteratuur altijd een morele boodschap en vaak ook nuttige informatie.<br />In de loop der tijd verschenen er steeds meer fantasieverhalen, waarin de moraal beter verstopt was en leesplezier de boventoon leek te voeren. Toch was en is het leerzame doel niet verdwenen. Zo \u2018onderrichten\u2019 hedendaagse auteurs hun jeugdige lezers via verhalen die kinderen steun bieden bij het omgaan met eigen problemen, zoals pesten of de scheiding van hun ouders. Het nuttige en het aangename grijpen hier dus nog altijd ineen.<br />Schoolboeken bieden zicht op de heersende vormingsidealen van de opleidingen waarvoor ze zijn geschreven. Vanuit het perspectief van cultuuroverdracht brengen leerboeken, met hun strenge selectie van de inhoud, ons dicht bij de kernwaarden van een (sub)cultuur. Daarnaast bieden ze, meer dan andere bronnen, de kans om naar binnen te gluren in het klaslokaal van het verleden: wat leerden kinderen en hoe onderwees men dat? Het leerboek bevindt zich, anders gezegd, in het hart van het schoolleven.<br />Dit jaarboek belicht zo verschillende facetten van de ontwikkeling van zowel informatieve als ontspannende jeugdboeken. <br />Utile dulci <br />Jan Van Coillie<br />Van godsvrucht en deugd tot kunstwerk en vreugd. Een rondleiding door de geschiedenis van de Vlaamse jeugdliteratuur <br />Helma van Lierop-Debrauwer<br />Antiheldinnen in meisjesboeken uit de vroege twintigste eeuw <br />Karen Ghonem-Woets<br />Uitgevers van het woord en de wereld. Aanvankelijk lezen, aardrijkskunde en jeugdboeken in het fonds van Zwijsen en Malmberg <br />Jan Van Wiele<br />Niet zo mooi als het christendom. De behandeling van het hindoe\u00efsme en het boeddhisme in de leerboeken apologetica uit het Belgische en het Amerikaanse katholiek secundair en hoger onderwijs (circa 1870-1950) <br />Hilda T.A. Amsing<br />Een schoolboekje open over identiteit. Schoolboeken als bron voor historisch pedagogisch onderzoek met als casus HBS en gymnasium, Nederland, 1863-1920 <br />Auteurs en redacteuren <br />\"<br />",
"imprint": null,
"language_code": "dut",
"original_language_code": null,
"page_count": 111,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": "2007-03-21",
"publication_date_latest": "2007-03-21",
"cover_url": null,
"editions": [
{
"isbn": "9789023243113",
"product_form": "BC"
}
],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"created_at": "2025-09-19T13:03:27+00:00",
"updated_at": "2025-11-01T00:20:21+00:00",
"publisher": {
"id": 172,
"slug": "koninklijke-van-gorcum-bv",
"name": "Koninklijke Van Gorcum b.v.",
"created_at": "2025-09-19T12:29:16+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T15:08:05+00:00"
},
"contributors": [],
"genres": [],
"subjects": [
{
"scheme_identifier": "32",
"scheme_version": null,
"main_subject": false,
"subject_code": "694",
"created_at": "2025-09-19T13:03:27+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T13:03:27+00:00"
}
],
"campaigns": []
}