Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 260655,
    "slug": "verleiden-en-verkopen-ilja-van-damme",
    "nstc": null,
    "title": "Verleiden en verkopen",
    "subtitle": "Antwerpse kleinhandelaars en hun klanten in tijden van crisis ca. 1648-ca. 1748",
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": "Hoe komt een klant tot de aankoop van dit of dat artikel? Langs welke commerci\u00eble circuits vinden producten hun weg naar de consument? Het zijn boeiende vragen van alle tijden. Onderzocht voor Antwerpen in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw, winnen ze nog meer aan belang. De Scheldestad was toen allang niet meer de metropool uit de zestiende eeuw. Toch was haar internationale uitstraling hoog gebleven, dankzij onder meer de befaamde luxe-industrie\u00ebn ten tijde van Pieter Paul Rubens en Antoon Van Dijck. Maar na 1648 leidden ernstige verstoringen van de lokale economie uiteindelijk tot een nieuwe leegloop van de stad. Antwerpen was in deze tijden van crisis evenwel geen doodse boel. Tal van veranderingen in het verbruik en de materi\u00eble cultuur deden hun intrede. Net als in de 'grote' steden van dat ogenblik - Londen, Parijs en Amsterdam - werden ook in Antwerpen steeds meer nieuwe goederen ingevoerd. Modeverschijnselen werden een onloochenbare realiteit voor steeds meer lagen van de samenleving, en de verscheidenheid aan producten nam sterk toe.  Deze consumptiewijzigingen doen vragen rijzen naar de plaats van de kleinhandel. Langs welke kleinhandelskanalen vonden al deze nieuwe en modieuze producten hun weg naar de klant? Hoe voerden de kleinhandelaars onderling hun strijd om de consument? En hoe greep die schijnbaar alledaagse praktijk van kopen en verkopen precies plaats in het verleden? Deze vragen zijn de rode draad in dit boek over misschien wel de minst gekende actoren uit de economische kringloop: de kleinhandelaars. Reeds verschenen in de serie Studies Stadsgeschiedenis: Andere titels in de serie Studies Stadsgeschiedenis: \"/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602479>9789052602479 Patronen van patronage in het zeventiende-eeuwse Antwerpen \"/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602486>9789052602486 Tussen stad en eigen gewin \"/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602493>9789052602493 Laten we hun lied verder zingen \"/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602691>9789052602691 Verleiden en verkopen \"/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789089643407>9789089643407 Het theater van de straat \"/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789089643223>9789089643223 Brussel, de ontwikkeling van een middeleeuwse stedelijke ruimte \"/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789089643308>9789089643308 Brussel binnenskamers",
    "description": "Hoe kwam een klant in de late zeventiende eeuw tot de aankoop van dit of dat artikel? Langs welke commerci\u00eble circuits vonden producten hun weg naar de consument?<br />Onderzocht voor dit boek werd het Antwerpen in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw. De Scheldestad was toen allang niet meer de metropool uit de zestiende eeuw. Toch was haar internationale uitstraling groot gebleven, dankzij onder meer de befaamde luxe-industrie\u00ebn ten tijde van Pieter Paul Rubens en Antoon Van Dijck. <br />Maar na 1648 leidden ernstige verstoringen van de lokale economie uiteindelijk tot een nieuwe leegloop van de stad. Antwerpen was in deze tijden van crisis evenwel geen doodse boel. Tal van veranderingen in het verbruik en de materi\u00eble cultuur deden hun intrede. Net als in de 'grote' steden van dat ogenblik - Londen, Parijs en Amsterdam - werden ook in Antwerpen steeds meer nieuwe goederen ingevoerd. <br />Modeverschijnselen werden een onloochenbare realiteit voor steeds meer lagen van de samenleving, en de verscheidenheid aan producten nam sterk toe.  Deze consumptiewijzigingen doen vragen rijzen naar de plaats van de kleinhandel. Langs welke kleinhandelskanalen vonden al deze nieuwe en modieuze producten hun weg naar de klant? Hoe voerden de kleinhandelaars onderling hun strijd om de consument? En hoe greep die schijnbaar alledaagse praktijk van kopen en verkopen precies plaats in het verleden? Deze vragen zijn de rode draad in dit boek over misschien wel de minst gekende actoren uit de economische kringloop: de kleinhandelaars. <br />Reeds verschenen in de serie Studies Stadsgeschiedenis: Andere titels in de serie Studies Stadsgeschiedenis: <br />9789052602479 Patronen van patronage in het zeventiende-eeuwse 9789052602486>9789052602486 Tussen stad en eigen gewin <br />9789052602493 Laten we hun lied verder zingen <br />9789052602691 Verleiden en verkopen <br />9789089643407 Het theater van de <br />9789089643223 Brussel, de ontwikkeling van een middeleeuwse stedelijke ruimte<br />9789089643308 Brussel binnenskamers",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 391,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2007-07-01",
    "publication_date_latest": "2007-07-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789052602691",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:03:27+00:00",
    "updated_at": "2025-11-09T00:20:04+00:00",
    "publisher": {
        "id": 106,
        "slug": "amsterdam-university-press-bv",
        "name": "Amsterdam University Press B.V.",
        "created_at": "2025-09-19T12:25:37+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:02+00:00"
    },
    "contributors": [
        {
            "id": 150535,
            "slug": "ilja-van-damme",
            "key_names": "Van Damme",
            "names_before_key": "Ilja",
            "prefix_to_key": null,
            "contributor_role": "A01",
            "readable_contributor_role": "Author"
        }
    ],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "696",
            "created_at": "2025-09-19T13:03:27+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:03:27+00:00"
        }
    ],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Verleiden en verkopen

Antwerpse kleinhandelaars en hun klanten in tijden van crisis ca. 1648-ca. 1748
ID 260655
Slug verleiden-en-verkopen-ilja-van-damme
Contributors
Author : Ilja Van Damme
Annotation Hoe komt een klant tot de aankoop van dit of dat artikel? Langs welke commerciële circuits vinden producten hun weg naar de consument? Het zijn boeiende vragen van alle tijden. Onderzocht voor Antwerpen in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw, winnen ze nog meer aan belang. De Scheldestad was toen allang niet meer de metropool uit de zestiende eeuw. Toch was haar internationale uitstraling hoog gebleven, dankzij onder meer de befaamde luxe-industrieën ten tijde van Pieter Paul Rubens en Antoon Van Dijck. Maar na 1648 leidden ernstige verstoringen van de lokale economie uiteindelijk tot een nieuwe leegloop van de stad. Antwerpen was in deze tijden van crisis evenwel geen doodse boel. Tal van veranderingen in het verbruik en de materiële cultuur deden hun intrede. Net als in de 'grote' steden van dat ogenblik - Londen, Parijs en Amsterdam - werden ook in Antwerpen steeds meer nieuwe goederen ingevoerd. Modeverschijnselen werden een onloochenbare realiteit voor steeds meer lagen van de samenleving, en de verscheidenheid aan producten nam sterk toe. Deze consumptiewijzigingen doen vragen rijzen naar de plaats van de kleinhandel. Langs welke kleinhandelskanalen vonden al deze nieuwe en modieuze producten hun weg naar de klant? Hoe voerden de kleinhandelaars onderling hun strijd om de consument? En hoe greep die schijnbaar alledaagse praktijk van kopen en verkopen precies plaats in het verleden? Deze vragen zijn de rode draad in dit boek over misschien wel de minst gekende actoren uit de economische kringloop: de kleinhandelaars. Reeds verschenen in de serie Studies Stadsgeschiedenis: Andere titels in de serie Studies Stadsgeschiedenis: "/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602479>9789052602479 Patronen van patronage in het zeventiende-eeuwse Antwerpen "/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602486>9789052602486 Tussen stad en eigen gewin "/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602493>9789052602493 Laten we hun lied verder zingen "/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789052602691>9789052602691 Verleiden en verkopen "/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789089643407>9789089643407 Het theater van de straat "/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789089643223>9789089643223 Brussel, de ontwikkeling van een middeleeuwse stedelijke ruimte "/Pages/Product.aspx?category=&cat=&productid=9789089643308>9789089643308 Brussel binnenskamers
Description Hoe kwam een klant in de late zeventiende eeuw tot de aankoop van dit of dat artikel? Langs welke commerciële circuits vonden producten hun weg naar de consument?<br />Onderzocht voor dit boek werd het Antwerpen in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw. De Scheldestad was toen allang niet meer de metropool uit de zestiende eeuw. Toch was haar internationale uitstraling groot gebleven, dankzij onder meer de befaamde luxe-industrieën ten tijde van Pieter Paul Rubens en Antoon Van Dijck. <br />Maar na 1648 leidden ernstige verstoringen van de lokale economie uiteindelijk tot een nieuwe leegloop van de stad. Antwerpen was in deze tijden van crisis evenwel geen doodse boel. Tal van veranderingen in het verbruik en de materiële cultuur deden hun intrede. Net als in de 'grote' steden van dat ogenblik - Londen, Parijs en Amsterdam - werden ook in Antwerpen steeds meer nieuwe goederen ingevoerd. <br />Modeverschijnselen werden een onloochenbare realiteit voor steeds meer lagen van de samenleving, en de verscheidenheid aan producten nam sterk toe. Deze consumptiewijzigingen doen vragen rijzen naar de plaats van de kleinhandel. Langs welke kleinhandelskanalen vonden al deze nieuwe en modieuze producten hun weg naar de klant? Hoe voerden de kleinhandelaars onderling hun strijd om de consument? En hoe greep die schijnbaar alledaagse praktijk van kopen en verkopen precies plaats in het verleden? Deze vragen zijn de rode draad in dit boek over misschien wel de minst gekende actoren uit de economische kringloop: de kleinhandelaars. <br />Reeds verschenen in de serie Studies Stadsgeschiedenis: Andere titels in de serie Studies Stadsgeschiedenis: <br />9789052602479 Patronen van patronage in het zeventiende-eeuwse 9789052602486>9789052602486 Tussen stad en eigen gewin <br />9789052602493 Laten we hun lied verder zingen <br />9789052602691 Verleiden en verkopen <br />9789089643407 Het theater van de <br />9789089643223 Brussel, de ontwikkeling van een middeleeuwse stedelijke ruimte<br />9789089643308 Brussel binnenskamers
Bestseller 60
Genres
Subjects
696 Sociaal economische geschiedenis NUR
NSTC
Publisher Amsterdam University Press B.V.
Imprint
Language dut
Page count 391
Duration
Publication date first 2007-07-01
Publication date latest 2007-07-01
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789052602691 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!