{
"id": 70310,
"slug": "verwondingen-p-bogaert",
"nstc": null,
"title": "Verwondingen",
"subtitle": "over poezie",
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": "Paul Bogaert\r\nVerwondingen\r\n- over po\u00ebzie -\r\n\r\nWaarom wilt u het ene gedicht telkens opnieuw lezen, terwijl het andere u helemaal niets doet? Identificeert u zich, bewust of onbewust, met dat gedicht? Heeft het te maken met taal en verbeelding? Of is er meer aan de hand?\r\n\r\nIn dit essay onderzoekt Paul Bogaert de Po\u00ebtische Trefkracht, of de fascinatie die een gedicht soms weet uit te lokken bij een lezer. Bogaert houdt geen wetenschappelijk betoog, maar gaat met een speelse blik op zoek naar de kern van de po\u00ebtische ervaring. \r\n\r\nTijdens de finale van het Eurovisiesongfestival 2007 raakte Bogaert gefascineerd door het liedje Molitva. De choreografie van de winnende inzending uit Servi\u00eb blijkt gebaseerd te zijn op een meer dan twintig jaar oud essay van Dirk van Bastelaere. De Servische zangeres en haar backing vocals toonden aan 100 miljoen kijkers welke krachten er in het spel zijn als men door een gedicht getroffen wordt.\r\n\r\nPaul Bogaert (1968) publiceerde tot nu toe drie dichtbundels: Welcome hygi\u00ebne (1996), Circulaire systemen (2002), en AUB (2006). \r\n\r\nwww.paulbogaert.be\r\n\r\n\r\nVerwondingen is het eerste deel van een publicatiereeks waarin een dichter een persoonlijke pleidooi voor de po\u00ebzie houdt. Een initiatief van het Vlaams Fonds voor de Letteren, in samenwerking met het Po\u00ebziecentrum.\r\n\r\n\r\nPaul Bogaert, Verwondingen\r\nPo\u00ebzieCentrum vzw, Gent 2008\r\nPrijs: \u20ac 2,50\r\nPagina's:. 48 met foto's\r\nPaperback\r\nAfmetingen: 115 mm x 180 mm\r\nISBN 978 90 5655 123 0\r\n\r\nNIEUW\r\nJan van der Hoeven\r\nVagant\r\n\r\nVagant bundelt impressies van de recente reizen die Jan van der Hoeven ondernam met zijn neef en goede vriend Paul de Wispelaere met wie hij al 50 jaar samen reist. Tevens brengt hij hulde aan meesters uit andere kunsttakken zoals de muziek en de dans.\r\n\r\nDe eerste vier cycli verwijzen naar de landen waar de gedichten zijn geschreven: Egypte, Marokko, Spanje en Itali\u00eb. Een andere cyclus is gewijd aan Eduardo Chillida (1924-2002), de beroemde Baskische beeldhouwer wiens werk aangekocht is door de grootste musea ter wereld.\r\nDe laatste cyclus Ballerine is opgedragen aan de B.O.G. Company, het Brugse dansgezelschap van choreografe Olivia Geerolf.\r\n\r\nVagant vormt een mooie toevoeging aan het rijke en gevarieerde oeuvre van Jan van der Hoeven.\r\n'Meer dan veertig jaar lang heeft hij uitzonderlijke po\u00ebzie geschreven, altijd eerlijk, en non-conformistisch, zijn tijd vooruit. Zijn gedichten zijn meestal loepzuiver gestileerd, en dikwijls bijzonder geestig.' \r\nLucas Vanclooster in de Standaard der Letteren.\r\n\r\nJan van der Hoeven (Brugge, 1929) studeerde Geschiedenis aan de Gentse Universiteit. Hij debuteerde in 1957 met de bundel Projektieschrijven. Hij schreef daarna nog een tiental dichtbundels. Tevens is hij auteur van cultuurhistorische bijdragen, cabaret- en toneelteksten. Hij ontving vijf literaire prijzen voor po\u00ebzie en nam deel aan internationale tentoonstellingen met concrete en visuele po\u00ebzie. In 2006 verscheen nog Grap-, Graf- en andere Schriften, een verzameling light verse, bij het Po\u00ebzieCentrum. Eerder verscheen bij het Po\u00ebzieCentrum Nuange (1995) en werd zijn po\u00ebzie gebundeld in de reeks Dichters van Nu (2000).\r\n\r\n\r\nNIEUW\r\nVerschijnt in september 2007\r\nJan van der Hoeven, Vagant\r\nPo\u00ebzieCentrum vzw, Gent 2007\r\nPrijs: ca. \u20ac 17,50\r\nPagina's: 72\r\nPaperback\r\nAfmetingen: 150 x 200 mm\r\nISBN 978 90 5655 073 8\r\n\r\nNIEUW\r\nJess Degruyter\r\nIt was a boring conversation anyway\r\n\r\nIt was a boring conversation anyway is het tweede deel van de trilogie It ain't a party till something gets broken. Fragmenten uit deze bundel verschenen al in de Po\u00ebziekrant, Nieuwzuid en De Brakke Hond.\r\nIn 2005 debuteerde Degruyter bij het Po\u00ebzieCentrum met I thougt we just left that party, tegelijk het eerste deel van de trilogie.\r\n\r\nAls het eerste deel zich meer toespitste op de relationele uitspattingen van de dichter, komt hier vooral zijn fascinatie voor WOII en zijn leiders naar voor: Churchill, Hitler, Roosevelt, ... . Stalingrad, Normandi\u00eb en Iwo Jima; de gro...",
"description": "Paul Bogaert<br/>Verwondingen<br/>- over po\u00ebzie -<br/><br/>Waarom wilt u het ene gedicht telkens opnieuw lezen, terwijl het andere u helemaal niets doet? Identificeert u zich, bewust of onbewust, met dat gedicht? Heeft het te maken met taal en verbeelding? Of is er meer aan de hand?<br/><br/>In dit essay onderzoekt Paul Bogaert de Po\u00ebtische Trefkracht, of de fascinatie die een gedicht soms weet uit te lokken bij een lezer. Bogaert houdt geen wetenschappelijk betoog, maar gaat met een speelse blik op zoek naar de kern van de po\u00ebtische ervaring. <br/><br/>Tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival 2007 raakte Bogaert gefascineerd door het liedje Molitva. De choreografie van de winnende inzending uit Servi\u00eb blijkt gebaseerd te zijn op een meer dan twintig jaar oud essay van Dirk van Bastelaere. De Servische zangeres en haar backing vocals toonden aan 100 miljoen kijkers welke krachten er in het spel zijn als men door een gedicht getroffen wordt.<br/><br/>Paul Bogaert (1968) publiceerde tot nu toe drie dichtbundels: Welcome hygi\u00ebne (1996), Circulaire systemen (2002), en AUB (2006). <br/><br/>www.paulbogaert.be<br/><br/><br/>Verwondingen is het eerste deel van een publicatiereeks waarin een dichter een persoonlijke pleidooi voor de po\u00ebzie houdt. Een initiatief van het Vlaams Fonds voor de Letteren, in samenwerking met het Po\u00ebziecentrum.<br/><br/><br/>Paul Bogaert, Verwondingen<br/>Po\u00ebzieCentrum vzw, Gent 2008<br/>Prijs: \u20ac 2,50<br/>Pagina's:. 48 met foto's<br/>Paperback<br/>Afmetingen: 115 mm x 180 mm<br/>ISBN 978 90 5655 123 0<br/><br/>NIEUW<br/>Jan van der Hoeven<br/>Vagant<br/><br/>Vagant bundelt impressies van de recente reizen die Jan van der Hoeven ondernam met zijn neef en goede vriend Paul de Wispelaere met wie hij al 50 jaar samen reist. Tevens brengt hij hulde aan meesters uit andere kunsttakken zoals de muziek en de dans.<br/><br/>De eerste vier cycli verwijzen naar de landen waar de gedichten zijn geschreven: Egypte, Marokko, Spanje en Itali\u00eb. Een andere cyclus is gewijd aan Eduardo Chillida (1924-2002), de beroemde Baskische beeldhouwer wiens werk aangekocht is door de grootste musea ter wereld.<br/>De laatste cyclus Ballerine is opgedragen aan de B.O.G. Company, het Brugse dansgezelschap van choreografe Olivia Geerolf.<br/><br/>Vagant vormt een mooie toevoeging aan het rijke en gevarieerde oeuvre van Jan van der Hoeven.<br/>'Meer dan veertig jaar lang heeft hij uitzonderlijke po\u00ebzie geschreven, altijd eerlijk, en non-conformistisch, zijn tijd vooruit. Zijn gedichten zijn meestal loepzuiver gestileerd, en dikwijls bijzonder geestig.' <br/>Lucas Vanclooster in de Standaard der Letteren.<br/><br/>Jan van der Hoeven (Brugge, 1929) studeerde Geschiedenis aan de Gentse Universiteit. Hij debuteerde in 1957 met de bundel Projektieschrijven. Hij schreef daarna nog een tiental dichtbundels. Tevens is hij auteur van cultuurhistorische bijdragen, cabaret- en toneelteksten. Hij ontving vijf literaire prijzen voor po\u00ebzie en nam deel aan internationale tentoonstellingen met concrete en visuele po\u00ebzie. In 2006 verscheen nog Grap-, Graf- en andere Schriften, een verzameling light verse, bij het Po\u00ebzieCentrum. Eerder verscheen bij het Po\u00ebzieCentrum Nuange (1995) en werd zijn po\u00ebzie gebundeld in de reeks Dichters van Nu (2000).<br/><br/><br/>NIEUW<br/>Verschijnt in september 2007<br/>Jan van der Hoeven, Vagant<br/>Po\u00ebzieCentrum vzw, Gent 2007<br/>Prijs: ca. \u20ac 17,50<br/>Pagina's: 72<br/>Paperback<br/>Afmetingen: 150 x 200 mm<br/>ISBN 978 90 5655 073 8<br/><br/>NIEUW<br/>Jess Degruyter<br/>It was a boring conversation anyway<br/><br/>It was a boring conversation anyway is het tweede deel van de trilogie It ain't a party till something gets broken. Fragmenten uit deze bundel verschenen al in de Po\u00ebziekrant, Nieuwzuid en De Brakke Hond.<br/>In 2005 debuteerde Degruyter bij het Po\u00ebzieCentrum met I thougt we just left that party, tegelijk het eerste deel van de trilogie.<br/><br/>Als het eerste deel zich meer toespitste op de relationele...",
"imprint": null,
"language_code": "dut",
"original_language_code": null,
"page_count": null,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": "2008-01-24",
"publication_date_latest": "2008-04-25",
"cover_url": null,
"editions": [
{
"isbn": "9789056551230",
"product_form": "BC"
}
],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"created_at": "2025-09-19T12:32:32+00:00",
"updated_at": "2025-11-01T00:05:02+00:00",
"publisher": {
"id": 327,
"slug": "uitgeverij-poeziecentrum-vzw",
"name": "Uitgeverij Poeziecentrum vzw",
"created_at": "2025-09-19T12:29:16+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T15:13:02+00:00"
},
"contributors": [
{
"id": 32901,
"slug": "p-bogaert-2",
"key_names": "Bogaert",
"names_before_key": "P.",
"prefix_to_key": null,
"contributor_role": "A01",
"readable_contributor_role": "Author"
}
],
"genres": [],
"subjects": [
{
"scheme_identifier": "32",
"scheme_version": null,
"main_subject": false,
"subject_code": "306",
"created_at": "2025-09-19T12:32:32+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T12:32:32+00:00"
}
],
"campaigns": []
}