Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 272439,
    "slug": "visies-op-onderwijs",
    "nstc": null,
    "title": "Visie(s) op onderwijs",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Het Vlaamse onderwijs zit in het oog van vele stormen. In de steden worden onze scholen overspoeld met anderstalige en kansarme jongeren. Het bedrijfsleven smeekt om meer en beter technisch opgeleide afgestudeerden. De diversiteit van het leerlingenpubliek en de uitdagingen op het vlak van didactische en methodologische vernieuwing vereisen meer en beter geschoolde leerkrachten. Maar zowel het aantal als de kwaliteit van de afgestudeerde leerkrachten vertoont een dalende lijn. De besturen van vele scholen zijn versnipperd en de bestuurders worden hoogbejaard. Het gebouwenpark van onze scholen is grotendeels verouderd en een grootscheepse vernieuwing ervan is onbetaalbaar op korte termijn. Maar desondanks dit alles, wordt ons onderwijs bij de beste van de gehele wereld gerekend. De zeer gezagsvolle PISA-metingen zijn \ndaar het bewijs van.\n\nKan ons onderwijs, gelet op de aangehaalde gevaren, deze reputatie hoog blijven houden?\n\nIn Visie(s) op onderwijs wordt op verschillende van deze uitdagingen uitgegaan. De auteurs \u2013 zowel politici, begaan met onderwijsbeleid, als \u2018onderwijs\u00adprofessionals\u2019 \u2013 belichten, telkens vanuit hun inzichten en ervaringen een deelproblematiek in het onderwijs: de groei van het privaat onderwijs op internationaal vlak, de keuzevrijheid in ons onderwijs, de hervorming van het secundair onderwijs, de taalproblematiek in ons onderwijs, de relatie met de arbeidsmarkt, de kwestie van vroege of late studiekeuze.\n\nMet een Woord vooraf van minister van \nOnderwijs Pascal Smet\n\nEen goede gids voor het nieuwe onderwijsbeleid in Vlaanderen na de verkiezingen\n\nBOUDEWIJN BOUCKAERT (1947) is emeritus hoogleraar rechten en Law and Economics aan de Ugent. Hij is voorzitter van de denktank Libera! Sinds 2009 is hij lid van het Vlaams Parlement voor LDD. Hij is er ook voorzitter van de commissie Onderwijs.\nAuteurs: Boudewijn Bouckaert, Willem Van den Broeck, Vera Celis, Wouter Duyck, Peter De Roover, James Tooley, Diego Vaes, Ren\u00e9 Vanotterdijk\n\n",
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 264,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2014-03-26",
    "publication_date_latest": "2014-03-26",
    "cover_url": null,
    "editions": [
        {
            "isbn": "9789028957787",
            "product_form": "BC"
        }
    ],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T13:05:48+00:00",
    "updated_at": "2025-10-31T00:21:05+00:00",
    "publisher": {
        "id": 191,
        "slug": "pelckmans",
        "name": "Pelckmans",
        "created_at": "2025-09-19T12:27:22+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:13:07+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [
        {
            "scheme_identifier": "32",
            "scheme_version": null,
            "main_subject": false,
            "subject_code": "840",
            "created_at": "2025-09-19T13:05:48+00:00",
            "updated_at": "2025-09-19T13:05:48+00:00"
        }
    ],
    "campaigns": []
}
        

Visie(s) op onderwijs

ID 272439
Slug visies-op-onderwijs
Contributors
Annotation
Description Het Vlaamse onderwijs zit in het oog van vele stormen. In de steden worden onze scholen overspoeld met anderstalige en kansarme jongeren. Het bedrijfsleven smeekt om meer en beter technisch opgeleide afgestudeerden. De diversiteit van het leerlingenpubliek en de uitdagingen op het vlak van didactische en methodologische vernieuwing vereisen meer en beter geschoolde leerkrachten. Maar zowel het aantal als de kwaliteit van de afgestudeerde leerkrachten vertoont een dalende lijn. De besturen van vele scholen zijn versnipperd en de bestuurders worden hoogbejaard. Het gebouwenpark van onze scholen is grotendeels verouderd en een grootscheepse vernieuwing ervan is onbetaalbaar op korte termijn. Maar desondanks dit alles, wordt ons onderwijs bij de beste van de gehele wereld gerekend. De zeer gezagsvolle PISA-metingen zijn daar het bewijs van. Kan ons onderwijs, gelet op de aangehaalde gevaren, deze reputatie hoog blijven houden? In Visie(s) op onderwijs wordt op verschillende van deze uitdagingen uitgegaan. De auteurs – zowel politici, begaan met onderwijsbeleid, als ‘onderwijs­professionals’ – belichten, telkens vanuit hun inzichten en ervaringen een deelproblematiek in het onderwijs: de groei van het privaat onderwijs op internationaal vlak, de keuzevrijheid in ons onderwijs, de hervorming van het secundair onderwijs, de taalproblematiek in ons onderwijs, de relatie met de arbeidsmarkt, de kwestie van vroege of late studiekeuze. Met een Woord vooraf van minister van Onderwijs Pascal Smet Een goede gids voor het nieuwe onderwijsbeleid in Vlaanderen na de verkiezingen BOUDEWIJN BOUCKAERT (1947) is emeritus hoogleraar rechten en Law and Economics aan de Ugent. Hij is voorzitter van de denktank Libera! Sinds 2009 is hij lid van het Vlaams Parlement voor LDD. Hij is er ook voorzitter van de commissie Onderwijs. Auteurs: Boudewijn Bouckaert, Willem Van den Broeck, Vera Celis, Wouter Duyck, Peter De Roover, James Tooley, Diego Vaes, René Vanotterdijk
Genres
Subjects
840 Onderwijs en opvoeding NUR
NSTC
Publisher Pelckmans
Imprint
Language dut
Page count 264
Duration
Publication date first 2014-03-26
Publication date latest 2014-03-26
Cover URL
Editions
  • ISBN: 9789028957787 (BC)

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!