{
"id": 157069,
"slug": "werken-id-gehandicaptenz1-4-pit-edu4all",
"nstc": null,
"title": "Werken i/d gehandicaptenz.1 4 PIT Edu4all",
"subtitle": null,
"collection_title": null,
"collection_part_number": null,
"annotation": "In dit projectboek ligt het accent op de huishoudelijke verzorging voor mensen met een lichamelijke beperking. De leerlingen helpen medewerkers van stichting De Horizon. Deze stichting ondersteunt mensen met een lichamelijke beperking. De leerlingen helpen bij twee woonvormen: een woongroep voor acht jongeren van 12 tot 25 jaar en bij een woning voor begeleid zelfstandig wonen, waar zes volwassenen wonen. Ook gaan de leerlingen naar een zorgvrager die zelfstandig woont.\n\nBij de Woongroep helpen de leerlingen de bewoners met het bereiden van een fruitsalade. Ze begeleiden een meisje naar de dokter en schrijven een brief aan haar ouders. Ook verdiepen de leerlingen zich onder andere in gezonde voeding en sport voor lichamelijk gehandicapten. Samen met de bewoners worden huishoudelijke taken verricht.\n\nBij de Wooneenheid begeleid zelfstandig wonen is er aandacht voor de acceptatie van beperkingen, er wordt een uitgebreide warme maaltijd gemaakt met verschillende bereidingstechnieken en er wordt geoefend met EHBO. Ook onderzoeken de leerlingen ADL-hulpmiddelen en de verschillende vormen van speciaal onderwijs. \n\nIn de derde casus gaat het om Helpen bij zelfstandig wonen. De zorgvrager heeft een visuele beperking en heeft daarom bij sommige huishoudelijke taken hulp nodig. De leerlingen krijgen te maken met domotica, zoeken uit welke boodschappendienst de zorgvrager het best kan kiezen en bieden hulp bij de maaltijden en bij schoonmaakwerkzaamheden.\n\nBij alle schoonmaakopdrachten maken de leerlingen een werkplan voor het schoonmaken zodat ze een methodische manier van werken aanleren. Dit komt ook in de andere projectboeken aan bod. Hetzelfde geldt voor de kookopdrachten. Met het stappenplan Voedsel bereiden leren de leerlingen vanuit een recept een ingredi\u00ebntenlijst en een kookplanning te maken. \n\nBij Start beantwoorden de leerlingen vragen over een clip, kijken ze welke instellingen er in hun eigen omgeving zijn en denken ze na over de competenties die bij dit werk horen. Bij Reactie kijken ze daarop terug, gewapend met de kennis en inzichten die ze bij de casussen hebben opgedaan. Ook onderzoeken de leerlingen welke mbo-opleidingen tot de gehandicaptenzorg opleiden. Afsluiting van het projectboek is mogelijk met een kennistoets, praktijktoetsen, een presentatie of een prestatie. \n\nHet projectboek beslaat 48 lesuren en maakt onderdeel uit van PiT Edu4all.",
"description": null,
"imprint": null,
"language_code": "dut",
"original_language_code": null,
"page_count": null,
"duration_seconds": null,
"publication_date_first": "2014-04-01",
"publication_date_latest": "2014-04-01",
"cover_url": null,
"editions": [
{
"isbn": "9789037201413",
"product_form": "BC"
}
],
"ratings_count": 0,
"read_count": 0,
"review_count": 0,
"favorite_count": 0,
"reading_status_read_count": 0,
"reading_status_reading_count": 0,
"reading_status_want_to_read_count": 0,
"rating_average": null,
"ratings_distribution": {
"1": 0,
"2": 0,
"3": 0,
"4": 0,
"5": 0
},
"created_at": "2025-09-19T12:42:54+00:00",
"updated_at": "2025-11-02T00:10:33+00:00",
"publisher": {
"id": 253,
"slug": "uitgeverij-eduactief-bv",
"name": "Uitgeverij Edu'Actief B.V.",
"created_at": "2025-09-19T12:28:56+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T14:58:56+00:00"
},
"contributors": [],
"genres": [],
"subjects": [
{
"scheme_identifier": "32",
"scheme_version": null,
"main_subject": false,
"subject_code": "161",
"created_at": "2025-09-19T12:42:54+00:00",
"updated_at": "2025-09-19T12:42:54+00:00"
}
],
"campaigns": []
}