Unbidan
Acme Inc.
            {
    "id": 531731,
    "slug": "wijze-lessen-digitale-didactiek-wouter-buelens",
    "nstc": null,
    "title": "Wijze Lessen - Digitale didactiek",
    "subtitle": null,
    "collection_title": null,
    "collection_part_number": null,
    "annotation": null,
    "description": "Het boek \u201cWijze Lessen. Digitale didactiek\u201d (een vervolg op het onderwijsboek van het jaar in 2019 \u201cWijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek\u201d) beschrijft op een wetenschappelijk onderbouwde manier (evidence informed) hoe educatieve technologie (EdTech) zijn plaats heeft in het onderwijs. De implementatie van EdTech hoort niet alleen duurzaam maar ook ambitieus te zijn. Het boek bestaat uit drie delen:\n- De digitale (r)evolutie in het onderwijs\n- Inzichten uit de wetenschap\n- Twaalf bouwstenen voor effectieve digitale didactiek\n\nDe digitale (r)evolutie in het onderwijs\nAl meer dan een eeuw belooft technologie het onderwijs ingrijpend te veranderen. Van de komst van de fonograaf tot de oprichting van iPadscholen, telkens weer werden nieuwe media aangeprezen als de sleutel tot een betere leerervaring. Verschillende vormen van technologie hebben zeker ingang gevonden in de klaspraktijk. Maar van de revolutie \u2013 waarbij de rol van de leraar aangrijpend zou veranderen of zelfs beperkt worden \u2013 kwam weinig in huis. In tegendeel, sommige boude voorspellingen of weinig doordachte initiatieven (badwater) zorgden net voor een zekere terughoudendheid in het onderwijs om zich weer eens te wagen aan de implementatie van nieuwe digitale toepassingen.\n\nInzichten uit de wetenschap\nEen veelvoorkomende valkuil is dat we ons te veel laten leiden door de technologie zelf. We raken gefascineerd door de nieuwste gadgets en snufjes, en vergeten ons af te vragen wat ze nu \u00e9cht opleveren voor het leerproces. In plaats van te beginnen met de technologie, moeten we eerst bepalen wat we willen bereiken met onderwijs. Wat zijn onze leerdoelen? Hoe past EdTech binnen onze onderwijsvisie? Op welke manier kunnen digitale toepassingen een hefboom zijn voor het positieve effect van effectieve instructie- en leerstrategie\u00ebn? Pas wanneer we deze vragen beantwoord hebben, kunnen we op zoek gaan naar de juiste technologie\u00ebn om ons te helpen die doelen te bereiken. Willen we leerlingen bijvoorbeeld informatieve teksten diepgaand laten verwerken? Misschien is het dan aangewezen hen deze op papier te laten lezen en niet op een scherm, alleen maar omdat de schermen voorhanden zijn. Verder onderzoek is nog nodig wanneer en voor welke leerlingen mogelijkheden van digitale teksten de lees- en leerervaring kunnen bevorderen. Soms is een doordacht gebruik van technologie ook het inzicht hebben in wanneer het niet te gebruiken.\n\nIn het boek beschrijven we ook dat de zogeheten digital natives niet op een andere manier leren dan onze leerlingen van honderd jaar geleden. Ook zij kunnen niet multitasken en we overschatten vaak hun digitale vaardigheden in functie van leren. Daarnaast geldt voor de huidige generatie leerlingen evenzeer dat afleiding \u2013 al dan niet ten gevolgde van digitale toepassingen en apps \u2013 het leren belemmert. Moeten we smartphones en/of andere toestellen bannen uit de klas? Gebaseerd op beschikbare evidentie, geven we daar een genuanceerd antwoord op.\n\nEdTech dient ten slotte leerlingen aan te zetten tot d\u00e9nken. Dit staat niet gelijk aan \u2018bezig zijn/aan de slag zijn\u2019, namelijk de vaak observeerbare gedragsmatige activiteit zoals klikken, chatten \u2026 die het gevolg is van het gebruik van digitale toepassingen. Dit is geen voorwaarde voor leren of kan in sommige gevallen het leren zelfs belemmeren.\n\nTwaalf bouwstenen voor effectieve digitale didactiek\nIn het derde deel beschrijven we voor twaalf bouwstenen van effectieve didactiek hoe EdTech deze kan ondersteunen. Denk hierbij aan quiztools die leraren inzetten om begrip na te gaan, adaptieve technologie die leerlingen ondersteuning op maat biedt, of artificieel intelligente toepassingen die het mogelijk maken om effectief \u00e9n effici\u00ebnt feedback aan grote groepen leerlingen te geven. We beschrijven telkens de onderliggende principes van iedere bouwsteen, en geven op basis daarvan zowel handvatten om de kansen van EdTech te benutten als aandachtspunten bij het gebruik ervan. Voor ieder didactisch...",
    "additional_content": null,
    "bestseller_60": null,
    "imprint": null,
    "language_code": "dut",
    "original_language_code": null,
    "page_count": 232,
    "duration_seconds": null,
    "publication_date_first": "2024-01-01",
    "publication_date_latest": "2024-01-01",
    "cover_url": null,
    "editions": [],
    "ratings_count": 0,
    "read_count": 0,
    "review_count": 0,
    "favorite_count": 0,
    "reading_status_read_count": 0,
    "reading_status_reading_count": 0,
    "reading_status_want_to_read_count": 0,
    "rating_average": null,
    "ratings_distribution": {
        "1": 0,
        "2": 0,
        "3": 0,
        "4": 0,
        "5": 0
    },
    "created_at": "2025-09-19T14:41:36+00:00",
    "updated_at": "2025-11-12T00:45:03+00:00",
    "publisher": {
        "id": 8101,
        "slug": "ten-brink-uitgevers-2",
        "name": "Ten Brink Uitgevers",
        "created_at": "2025-09-19T13:46:13+00:00",
        "updated_at": "2025-09-19T15:09:20+00:00"
    },
    "contributors": [],
    "genres": [],
    "subjects": [],
    "tags": [],
    "campaigns": []
}
        

Wijze Lessen - Digitale didactiek

ID 531731
Slug wijze-lessen-digitale-didactiek-wouter-buelens
Contributors
Annotation
Description Het boek “Wijze Lessen. Digitale didactiek” (een vervolg op het onderwijsboek van het jaar in 2019 “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”) beschrijft op een wetenschappelijk onderbouwde manier (evidence informed) hoe educatieve technologie (EdTech) zijn plaats heeft in het onderwijs. De implementatie van EdTech hoort niet alleen duurzaam maar ook ambitieus te zijn. Het boek bestaat uit drie delen: - De digitale (r)evolutie in het onderwijs - Inzichten uit de wetenschap - Twaalf bouwstenen voor effectieve digitale didactiek De digitale (r)evolutie in het onderwijs Al meer dan een eeuw belooft technologie het onderwijs ingrijpend te veranderen. Van de komst van de fonograaf tot de oprichting van iPadscholen, telkens weer werden nieuwe media aangeprezen als de sleutel tot een betere leerervaring. Verschillende vormen van technologie hebben zeker ingang gevonden in de klaspraktijk. Maar van de revolutie – waarbij de rol van de leraar aangrijpend zou veranderen of zelfs beperkt worden – kwam weinig in huis. In tegendeel, sommige boude voorspellingen of weinig doordachte initiatieven (badwater) zorgden net voor een zekere terughoudendheid in het onderwijs om zich weer eens te wagen aan de implementatie van nieuwe digitale toepassingen. Inzichten uit de wetenschap Een veelvoorkomende valkuil is dat we ons te veel laten leiden door de technologie zelf. We raken gefascineerd door de nieuwste gadgets en snufjes, en vergeten ons af te vragen wat ze nu écht opleveren voor het leerproces. In plaats van te beginnen met de technologie, moeten we eerst bepalen wat we willen bereiken met onderwijs. Wat zijn onze leerdoelen? Hoe past EdTech binnen onze onderwijsvisie? Op welke manier kunnen digitale toepassingen een hefboom zijn voor het positieve effect van effectieve instructie- en leerstrategieën? Pas wanneer we deze vragen beantwoord hebben, kunnen we op zoek gaan naar de juiste technologieën om ons te helpen die doelen te bereiken. Willen we leerlingen bijvoorbeeld informatieve teksten diepgaand laten verwerken? Misschien is het dan aangewezen hen deze op papier te laten lezen en niet op een scherm, alleen maar omdat de schermen voorhanden zijn. Verder onderzoek is nog nodig wanneer en voor welke leerlingen mogelijkheden van digitale teksten de lees- en leerervaring kunnen bevorderen. Soms is een doordacht gebruik van technologie ook het inzicht hebben in wanneer het niet te gebruiken. In het boek beschrijven we ook dat de zogeheten digital natives niet op een andere manier leren dan onze leerlingen van honderd jaar geleden. Ook zij kunnen niet multitasken en we overschatten vaak hun digitale vaardigheden in functie van leren. Daarnaast geldt voor de huidige generatie leerlingen evenzeer dat afleiding – al dan niet ten gevolgde van digitale toepassingen en apps – het leren belemmert. Moeten we smartphones en/of andere toestellen bannen uit de klas? Gebaseerd op beschikbare evidentie, geven we daar een genuanceerd antwoord op. EdTech dient ten slotte leerlingen aan te zetten tot dénken. Dit staat niet gelijk aan ‘bezig zijn/aan de slag zijn’, namelijk de vaak observeerbare gedragsmatige activiteit zoals klikken, chatten … die het gevolg is van het gebruik van digitale toepassingen. Dit is geen voorwaarde voor leren of kan in sommige gevallen het leren zelfs belemmeren. Twaalf bouwstenen voor effectieve digitale didactiek In het derde deel beschrijven we voor twaalf bouwstenen van effectieve didactiek hoe EdTech deze kan ondersteunen. Denk hierbij aan quiztools die leraren inzetten om begrip na te gaan, adaptieve technologie die leerlingen ondersteuning op maat biedt, of artificieel intelligente toepassingen die het mogelijk maken om effectief én efficiënt feedback aan grote groepen leerlingen te geven. We beschrijven telkens de onderliggende principes van iedere bouwsteen, en geven op basis daarvan zowel handvatten om de kansen van EdTech te benutten als aandachtspunten bij het gebruik ervan. Voor ieder didactisch...
Bestseller 60
Genres
Subjects No subjects available
NSTC
Publisher Ten Brink Uitgevers
Imprint
Language dut
Page count 232
Duration
Publication date first 2024-01-01
Publication date latest 2024-01-01
Cover URL
Editions No editions available

Ratings & Reviews

0.0
0 ratings
Sign in to rate
You need to be logged in to submit a rating.

Recent Reviews

No reviews yet. Be the first to review this book!